MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, April 23, 2014

AJAR ANAK BERWASPADA

 

Kejadian culik melibatkan kanak-kanak cukup memilukan. Kelekaan yang hanya beberapa minit kadangkala boleh membawa kepada suatu penyesalan yang tidak berkesudahan. Ibu bapa boleh mengambil tindakan awal dengan mengajar anak-anak tip ringkas di bawah yang cukup penting sebagai langkah memastikan keselamatan anak-anak apabila mereka tidak berada bersama anda.

  • Jika saya melihat orang yang tidak dikenali, saya mesti memberitahu kepada ibu bapa atau penjaga dengan segera.
  • Saya tidak akan membuka pintu rumah dan tidak akan membenarkan orang yang tidak dikenali masuk.
  • Saya tidak akan keluar rumah tanpa kebenaran ibu bapa atau penjaga terlebih dahulu.
  • Jika ada orang yang tidak dikenali menemui saya sewaktu di sekolah, saya mesti memberitahu guru dengan segera.
  • Saya tidak akan mengikut atau bercakap dengan orang yang tidak dikenali. Jika mereka memaksa saya akan menjerit.
  • Saya tidak akan menerima gula-gula, minuman atau hadiah daripada orang yang tidak atau baru dikenali.
  • Saya tidak akan menumpang kenderaan atau mengikut mana-mana orang yang tidak saya kenali.
  • Jika sesuatu perbuatan buruk dilakukan ke atas diri saya sewaktu di sekolah, di rumah atau di luar rumah, saya mesti memberitahu guru dan ibu bapa atau penjaga dengan segera.









No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia