MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

Tuesday, July 28, 2020

Semarak semangat patriotik - Keratan akhbar Sinar Harian 27 Julai 2020


Semarak semangat patriotik - Keratan akhbar Sinar Harian 27 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Jepun bina robot Gundam gergasi - Keratan akhbar Sinar Harian 27 Julai 2020


Jepun bina robot Gundam gergasi - Keratan akhbar Sinar Harian 27 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Bas lama UM jadi inap desa - Keratan akhbar Kosmo! 27 Julai 2020


Bas lama UM jadi inap desa - Keratan akhbar Kosmo! 27 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Kumpulan pelaksana paling banyak terlibat kes rasuah - Keratan akhbar Sinar Harian 25 Julai 2020


Kumpulan pelaksana paling banyak terlibat kes rasuah - Keratan akhbar Sinar Harian 25 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

KPT mansuhkan SSLN, STH serta merta - Keratan akhbar Sinar Harian 25 Julai 2020


KPT mansuhkan SSLN, STH serta merta - Keratan akhbar Sinar Harian 25 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Hidup tak keruan, cikgu 'kerjakan' library sekolah... mahu murid feeling bandar | "Make over paling gila pernah aku buat" - Keratan akhbar online MStar 23 Julai 2020


Hidup tak keruan, cikgu 'kerjakan' library sekolah... mahu murid feeling bandar | "Make over paling gila pernah aku buat" - Keratan akhbar online MStar 23 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Kenaikan elaun bomba bantuan ke Kabinet dalam masa terdekat - Keratan akhbar online Berita Harian TV 22 Julai 2020


Kenaikan elaun bomba bantuan ke Kabinet dalam masa terdekat - Keratan akhbar online Berita Harian TV 22 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

PKPP : Perpustakaan terap pelbagai inisiatif, ikut SOP - Keratan berita online Bernama 22 Julai 2020


PKPP : Perpustakaan terap pelbagai inisiatif, ikut SOP - Keratan berita online Bernama 22 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

PKPP : Perpustakaan terap pelbagai inisiatif, ikut SOP - Keratan berita online Astro Awani | Bernama 22 Julai 2020


PKPP : Perpustakaan terap pelbagai inisiatif, ikut SOP - Keratan berita online Astro Awani | Bernama 22 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Berkayuh kutip derma untuk Bomba Malaysia - Keratan akhbar online MyMetro 21 Julai 2020


Berkayuh kutip derma untuk Bomba Malaysia - Keratan akhbar online MyMetro 21 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Bomba terima 10,668 panggilan kecemasan - Keratan akhbar Sinar Harian 21 Julai 2020


Bomba terima 10,668 panggilan kecemasan - Keratan akhbar Sinar Harian 21 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Thursday, July 9, 2020

Lawan rasa letih di tempat kerja



Sama ada kita bekerja makan gaji ataupun bekerja sendiri, kita pasti akan berada di tempat kerja dari awal pagi sehinggalah ke petang. Perasaan letih pasti ada lebih-lebih lagi jika kerja kita dilakukan memerlukan sepasang mata yang menghadap komputer sepanjang masa. 

Minum kopi sebanyak mungkin bukanlah jalan penyelesaian untuk menghilangkan rasa letih. Jadi apakah jalan yang terbaik untuk memastikan diri kita sentiasa cergas sekali gus mampu memberi tumpuan di tempat kerja?

Sentiasa bergerak - Aktiviti fizikal memperbaiki edaran darah, membawa oksigen pada otot-otot dan meningkatkan tahap tenaga. Anda tidak perlu berlari maraton untuk mendapatkan dos senaman. Anda boleh ambil masa lebih kurang lima minit untuk melakukan sebarang pergerakan. Tinggalkan meja kerja dan cuba berjalan di sekitar tempat kerja. Jika rajin, anda boleh berjalan turun-naik tangga beberapa kali. Cara ini bukan sahaja mampu hilangkan rasa letih malah ianya boleh membakar kalori.

Berehat seketika di taman rekreasi - Saintis mengatakan bergerak dalam suasana alam sekitar yang menyegarkan mampu memperbaiki tahap tumpuan dn ingatan melalui cara yang dikenali sebagai 'perhatian bukan sukarela'. Jika otak mampu menyedari objek perlu memberi tumpuan padanya, ia akan memastikan otak lebih beri tumpuan dan melawan keletihan.

Cuba fikir mengenai haiwan peliharaan - Berinteraksi dengan haiwan peliharaan mampu meningkatkan tahap oxytocin. Oxytocin adalah hormon yang menghalang tekanan dan membantu penumpuan. Mungkin ada yang beranggapan cara ini agak kelakar tetapi ia adalah hakikat kerana University Of Missouri telah menjalankan kajian mengenai perkara ini.

Minum kopi pada waktu yang betul - Walaupun tahap tenaga telah menurun, kopi yang anda minum selepas waktu tengah hari mungkin akan mengganggu waktu tidur. Bagi melawan rasa letih pada waktu petang, anda boleh menukar pengambilan kopi berkafein kepada kopi tanpa kafein, teh hijau atau air berkarbonat.

Kunyah gula-gula getah - Cara mudah untuk melawan rasa letih adalah dengan mengunyah gula-gula getah. mengunyah mengaktifkan bahagian-bahagian otak yang berkaitan dengan ingatan. Ia juga boleh memberikan terjahan tenaga melalui cara merangsang deria lain.

Mendengar muzik kegemaran - Selama berdekad saintis telah menyatakan bahawa mendengar muzik mampu membantu menentang keletihan. Menurut satu kajian yang dilakukan di University Of Miami, kualiti kerja dan jumlah penumpuan diperbaiki apabila mendengar muzik. Disebabkan kita mempunyai pelbagai definisi muzik yang baik, apa yang boleh anda lakukan adalah mendengar lagu-lagu kegemaran untuk merangsang tenaga.

Jangan tinggalkan makan tengah hari - Sibuk bekerja, ada masanya anda terlupa untuk makan tengah hari. Namun begitu, tanpa makan tengah hari boleh membuatkan anda rasa mengantuk dan tidak bermaya. Jika anda tidak mempunyai masa untuk mengambil makan tengah hari yang sempurna, sekurang-kurangnya anda boleh cuba untuk mengambil snek ringan penuh protein dan karbohidrat seperti yogurt dengan buah atau sekeping roti yang disapu dengan mentega kacang.

Elakkan makanan tengah hari yang berat - Tidak makan tengah hari tidak bermakna anda perlu makan dengan banyak selepas itu. Proses pencernaan menyebabkan rasa mengantuk yang sukar untuk dilawan pada waktu petang. Pilihlah salad buah-buahan dan sayuran. Elakkan mengambil makanan bergoreng atau makanan dalam jumlah yang banyak.

Tidur secukupnya - Bahagian penting dalam sebarang rutin menyihatkan adalah mendapat tidur secukupnya pada waktu malam. Kekurangan tidur boleh menyebabkan rasa letih pada waktu petang. Cuba ikuti rutin tidur yang betul pada setiap malam. Cuba elak untuk melihat sebarang gajet sejam sebelum waktu tidur. Anda juga boleh minum secawan teh herba sebelum tidur.

Guna perangsang otak - Perangsang kognitif adalah sejenis suplemen yang memperbaiki ingatan, kreativiti dan motivasi. Kebanyakan perangsang otak mengandungi vitamin B kompleks, ginseng dan ginkgo biloba yang terkenal sebagai perangsang otak tanpa menganggu ritma sirkadian.

Continue Reading
No comments
Share:

Sipnosis Buku : Engineering Practical Rope Rescue Systems

Sipnosis Buku : Engineering Practical Rope Rescue Systems

Pengarang : Michael G. Brown
Penerbit : Delmar Thomson Learning
ISBN : 0-7668-0197-7

Sipnosis :
Written by an internationally recognized rope rescue expert, this practical look at rope rescue systems features exciting, real-life situations in each chapter. A complete look at team integrity and development issues as well as team efficiency concepts creates a superior survival profile for readers. Interesting, current and sometimes controversial topics within the rope rescue community are featured thoughtout.

Continue Reading
No comments
Share:

Sipnosis Buku : Fire Protection Guide To Hazardous Materials - 13th Edition

Sipnosis Buku : Fire Protection Guide To Hazardous Materials - 13th Edition


Pengarang : Amy Beasley Spencer, Guy R. Colonna
Penerbit : National Fire Protection Association (NFPA) International
ISBN : 0-87765-473-5

Sipnosis : 
Information on the hazardous properties of chemicals is essential for those using the chemicals and for those confronted with chemical emergencies such as fires, accidental spills, and transportation accidents. The six NFPA documents that make up this Guide can be used to identify the hazardous propertiesof most of the chemicals in commercial use today, as well as many that are available only in laboratory sample quantities. 

With the date and recommendations in this Guide,one can take the proper steps to prevent fires and other emergencies during the use, storage, and trasportation of chemicals and can make informed decisions on the procedures to follow in an emergency involving chemicals. The Guide will be particularly useful to fire and police department personnel and to others with responsibility for protection of life and property. 

Preplanning is a well-proven means of increasing the effectiveness of fire-fighting operations ; it will be useful in minimizing the effects of fire and other emergencies involving chemicals. The Guide provides essential information for preplanning activities. However, the exact plan of attack to be used at a chemical emergency cannot be decided until the emergency occurs and the properties of the chemicals involved have been identified. With the urgency of prompt identification in mind, the Guide has been arranged so that the user can get to the necessary information with a minimum of delay.

Continue Reading
No comments
Share:

Sipnosis Buku : Elevator And Escalator Rescue - A Comprehensive Guide

Sipnosis Buku : Elevator And Escalator Rescue - A Comprehensive Guide

Pengarang : Theodore Lee Jarboe, John O'Donoghue
Penerbit : Pennwell Corporation
ISBN : 978-59370-076-8

Sipnosis :
Written by firefighters for firefighters, Elevator and Escalator Rescue : A Comprehensive Guide contains important information for technical rescue members, training officers, and fire company members alike. This engaging and accessible book details the risks involved in elevator and escalator rescues and how to face them successfully.

Key features and benefits :
  • A comprehensive guide for dealing with elevator and escalator emergencies
  • Knowledge drawn from 80 years of combined firefighting experience with elevators
  • Coverage spanning the evolution of elevators from their most primitive stages to today's high tech innovations
  • Chapter-ending questions to test the students comprehension
  • Contains an extensive glossary of elevator and escalator terminology

Continue Reading
No comments
Share:

Polis sedia panggil semula saksi kes - Keratan akhbar Berita Harian 5 Julai 2020


Polis sedia panggil semula saksi kes - Keratan akhbar Berita Harian 5 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Adib : Siasatan kes masih diteruskan - Keratan akhbar Metro Ahad 5 Julai 2020


Adib : Siasatan kes masih diteruskan - Keratan akhbar Metro Ahad 5 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Harap dapat panggil semua lebih 100 saksi - Keratan akhbar Berita Harian 4 Julai 2020


Harap dapat panggil semua lebih 100 saksi - Keratan akhbar Berita Harian 4 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Hantar semula kertas siasatan - Keratan akhbar Harian Metro 1 Julai 2020


Hantar semula kertas siasatan - Keratan akhbar Harian Metro 1 Julai 2020

Continue Reading
No comments
Share:

Thursday, July 2, 2020

Sipnosis Buku : Marine Fire Fighting (1st Edition)

Sipnosis Buku : Marine Fire Fighting (1st Edition)

Pengarang : Barbara Adams, John F. Lewis, Donald Merkle, Jon Swain, Robert B. Wright
Penerbit : International Fire Service Training Association
ISBN : 0-87939-177-4    

Sipnosis : 
It was evident to many individuals in the marine community that written training materials for shipboard fire fighting were lacking and that existing materials were sorely out of date. In 1995, the Technical Committee on Fire Service Training of the National Fire Protection Association (NFPA) responded to this need by preparing NFPA 1405 Guide for Land-Based Fire Fighters Who Respon To Marine Vessel Fires. As a results of the efforts of NFPA 1405 Committee Chair and International Fire Services Training Association (IFSTA) Executive Board member John W Hoglund and other from Maryland Fire And Rescue Institute, the Maritime Institute Of Technology And Graduate Studies, and the U.S. Coast Guard, the IFSTA Executive Board recommended development of a marine fire fighting training maual. Early in 1995, Gene Carlson, IFSTA representative on the NFPA 1405 Committee And Fire Protections Publications (FPP) staff member, presented the proposed scope and purpose statement for the Marine Fire Fighting manual to the IFSTA Executive Press Board. A validation committee was formed, and the first committee meeting was held at the July 1995 IFSTA Validation Conference.

Continue Reading
No comments
Share:

Wednesday, July 1, 2020

Sipnosis Buku : Dynamics Of Structures (2nd Edition)

Sipnosis Buku : Dynamics Of Structures (2nd Edition)

Pengarang : Ray W. Clough, Joseph Penzien
Penerbit : McGraw-Hill Inc.
ISBN : 0-07-113241-4

Sipnosis :
The general organization of text material remains unchanged from the first edition. It progresses logically from a treatment of single-degree-of freedom systems to multi-degree-of-freedom discrete-parameter systems and then onto infinite-degree-of-freedom continous systems. The concept of force equilibrium, which forms the basics of static analysis of structures, is retained so that the experienced engineer can easily make the transition to performing a dynamic analysis. It is essential therefore that the student of structural dynamics have a solid background in the theories of statics of structures, including matrix methods, and it is assumed that the readers of thiis text have such preparation.

Continue Reading
No comments
Share:

7 tip untuk kekal sihat


Jangan makan makanan berkulat
Makanan berkulat mungkin mengandungi mikotoksin. Bahan beracun ini dihasilkan oleh kulat tertentu. Aflatoksin adalah antara mikotoksin yang paling beracun. Ia boleh merosakkan DNA dan menyebabkan kanser hati, kanser perut dan kanser pankreas. Memotong bahagian berkulat tidak mencukupi. Biasanya hanya sebilangan kecil kulat dapat dilihat pada permukaan makanan. Akar kulat mungkin menyerang makanan dengan mendalam dan sukar dilihat. Memasak makanan tidak dapat memusnahkan mikotoksin.

Hindari alkohol 
Kira-kira 1 daripada 3 orang berketurunan Asia Timur mengalami Asian Flush. Kulit mereka akan bertukar kemerah-merahan ketika minum alkohol kerana mereka kekurangan salah satu enzim utama yang menguraikan alkohol. Ketidakupayaan menguraikan alkohol sepenuhnya menyebabkan pengumpulan toksik yang merosakkan DNA. Peminum yang kerap mengalami Asian Flush mempunyai risiko 89 kali ganda mendapat kanser esofagus berbanding dengan yang bukan peminum. Elakkan minum atau makan makanan yang mengandungi alkohol.

Makan lebih serat
Serat membantu mempercepat pembuangan sisa dan toksin daripada saluran pencernaan. Diet berserat tinggi mempunyai kesan perlindungan terhadap kanser usus besar. Serat juga dapat melindungi daripada kanser payudara, kanser ovari, endometrium dan gastrousus. Kita perlu mengambil sekurang-kurangnya 30 gram serat setiap hari.

Gunakan minyak yang mempunyai titik asap yang tinggi
Memanaskan minyak sehingga ke titik asap melepaskan malondialdehida yang merosakkan DNA. Tahap malondialdehida yang tinggi dikaitkan dengan kanser paru-paru dan kanser payudara. Jadi, jangan gunakan minyak yang sama dalam jangka masa yang lama. Jangan gunakan minyak dengan titik asap lebih rendah daripada 200 darjah celsius terutama untuk masakan Asia.

Kurangkan makan daging
Asid N-glikolilneuraminik (Neu5Gc), yang terdapat dalam daging merah, menyebabkan keradangan dan merendahkan fungsi imun. Neu5Gc mempunyai sifat pro-radang dan menyebabkan peningkatan karsinoma lima kali ganda pada model haiwan.  Pengambilan daging merah dan daging terproses dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser perut, kanser payudara dan kanser kolorektal. Makan lebih banyak sayur dan buah. Cuba makan pelbagai jenis sayur dan buah setiap hari.

Kekalkan berat badan yang sihat
Obesiti adalah keadaan di mana seseorang mempunyai jumlah lemak badan yang tidak sihat. Ia membawa keradangan kronik, hormon berlebihan dan mempengaruhi pengatur pertumbuhan sel. Jumlah lemak badan yang berlebihan dikaitkan dengan peningkatan risiko banyak jenis kanser, termasuk kanser yang berkaitan dengan hormon (endometrium, ovari, payudara) dan kanser esofagus, perut, hati dan pankreas. Kekalkan berat badan yang sihat. Penurunan berat badan dapat membantu menurunkan risiko kanser.

Bersenam dengan kerap dan tidur yang mencukupi
Senaman sangat penting untuk tubuh yang sihat. Tidur yang tidak mencukupi mengganggu ritma semula jadi tubuh dan menekan fungsi imun. Bersenam dengan kerap menjadikan tubuh anda sihat. Ia juga mengurangkan keradangan dan meningkatkan fungsi sistem imun. Kurang tidur boleh meningkatkan risiko kanser seperti kanser payudara, usus besar, ovari dan prostat. Peningkatan aktiviti fizikal dapat meningkatkan kualiti tidur kerana ia berkaitan antara satu sama lain.

Continue Reading
No comments
Share:

Kajian Impak Program Galakan Membaca

Perpustakaan Negara Malaysia


Assalamualaikum w.b.t.,
Salam Sejahtera, 
Salam Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Berprestasi Tinggi, Cepat dan Mesra.

YAS Dato' / YS Dato' / Tuan / Puan, 

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

Sukacita dimaklumkan Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) sedang menjalankan Kajian Impak Program Galakan Membaca untuk mengkaji keberkesanan program galakan membaca yang telah dilaksanakan terhadap masyarakat bagi meningkatkan amalan membaca. Kaji selidik ini bermula pada 30 Jun sehingga 30 Julai 2020.

Sehubungan dengan itu, YAS Dato' / YS Dato' / Tuan / Puan, adalah dijemput untuk bersama-sama menjawab kajian ini di https://bit.ly/KajianImpakPGM2020

Sekian, terima kasih

Continue Reading
No comments
Share:

Unit Pusat Sumber Dan Dokumentasi, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia