MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, July 1, 2020

7 tip untuk kekal sihat


Jangan makan makanan berkulat
Makanan berkulat mungkin mengandungi mikotoksin. Bahan beracun ini dihasilkan oleh kulat tertentu. Aflatoksin adalah antara mikotoksin yang paling beracun. Ia boleh merosakkan DNA dan menyebabkan kanser hati, kanser perut dan kanser pankreas. Memotong bahagian berkulat tidak mencukupi. Biasanya hanya sebilangan kecil kulat dapat dilihat pada permukaan makanan. Akar kulat mungkin menyerang makanan dengan mendalam dan sukar dilihat. Memasak makanan tidak dapat memusnahkan mikotoksin.

Hindari alkohol 
Kira-kira 1 daripada 3 orang berketurunan Asia Timur mengalami Asian Flush. Kulit mereka akan bertukar kemerah-merahan ketika minum alkohol kerana mereka kekurangan salah satu enzim utama yang menguraikan alkohol. Ketidakupayaan menguraikan alkohol sepenuhnya menyebabkan pengumpulan toksik yang merosakkan DNA. Peminum yang kerap mengalami Asian Flush mempunyai risiko 89 kali ganda mendapat kanser esofagus berbanding dengan yang bukan peminum. Elakkan minum atau makan makanan yang mengandungi alkohol.

Makan lebih serat
Serat membantu mempercepat pembuangan sisa dan toksin daripada saluran pencernaan. Diet berserat tinggi mempunyai kesan perlindungan terhadap kanser usus besar. Serat juga dapat melindungi daripada kanser payudara, kanser ovari, endometrium dan gastrousus. Kita perlu mengambil sekurang-kurangnya 30 gram serat setiap hari.

Gunakan minyak yang mempunyai titik asap yang tinggi
Memanaskan minyak sehingga ke titik asap melepaskan malondialdehida yang merosakkan DNA. Tahap malondialdehida yang tinggi dikaitkan dengan kanser paru-paru dan kanser payudara. Jadi, jangan gunakan minyak yang sama dalam jangka masa yang lama. Jangan gunakan minyak dengan titik asap lebih rendah daripada 200 darjah celsius terutama untuk masakan Asia.

Kurangkan makan daging
Asid N-glikolilneuraminik (Neu5Gc), yang terdapat dalam daging merah, menyebabkan keradangan dan merendahkan fungsi imun. Neu5Gc mempunyai sifat pro-radang dan menyebabkan peningkatan karsinoma lima kali ganda pada model haiwan.  Pengambilan daging merah dan daging terproses dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser perut, kanser payudara dan kanser kolorektal. Makan lebih banyak sayur dan buah. Cuba makan pelbagai jenis sayur dan buah setiap hari.

Kekalkan berat badan yang sihat
Obesiti adalah keadaan di mana seseorang mempunyai jumlah lemak badan yang tidak sihat. Ia membawa keradangan kronik, hormon berlebihan dan mempengaruhi pengatur pertumbuhan sel. Jumlah lemak badan yang berlebihan dikaitkan dengan peningkatan risiko banyak jenis kanser, termasuk kanser yang berkaitan dengan hormon (endometrium, ovari, payudara) dan kanser esofagus, perut, hati dan pankreas. Kekalkan berat badan yang sihat. Penurunan berat badan dapat membantu menurunkan risiko kanser.

Bersenam dengan kerap dan tidur yang mencukupi
Senaman sangat penting untuk tubuh yang sihat. Tidur yang tidak mencukupi mengganggu ritma semula jadi tubuh dan menekan fungsi imun. Bersenam dengan kerap menjadikan tubuh anda sihat. Ia juga mengurangkan keradangan dan meningkatkan fungsi sistem imun. Kurang tidur boleh meningkatkan risiko kanser seperti kanser payudara, usus besar, ovari dan prostat. Peningkatan aktiviti fizikal dapat meningkatkan kualiti tidur kerana ia berkaitan antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia