MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, June 24, 2020

Sipnosis Buku : Kemurungan Mengancam Kehidupan

Sipnosis Buku : Kemurungan Mengancam Kehidupan

Pengarang : Affizal Ahmad
Penerbit : Dewan Bahasa Dan Pustaka
ISBN : 978-983-49-1362-5

Sipnosis :
Kes bunuh diri atau membunuh mangsa yang terdiri daripada ahli keluarga terdekat sering berlaku dan tersiar di dada akhbar. Sudah semestinya pelaku yang membuat onar, iaitu pesakit yang mengalami kemurungan major bertindak di luar batas kewarasan fikiran. Kemurungan ialah satu daripada penyakit psikiatri yang menjadi penyakit yang utama di dunia. Penyakit ini sering mengganggu fungsi manusia serta sosioekonomi sesebuah negara. Kemurungan dijangka menjadi penyebab nombor dua dari segi morbiditi di dunia pada tahun 2020.

Pelbagai emosi yang bercelaru di samping faktor persekitaran yang sering memandang serong akan pesakit yang mengalami kemurungan memburukkan lagi keadaan. Malahan, lebih parah lagi pesakit murung kerap berhasrat untuk membunuh diri, ada yang betul-betul melakukannya. Tiada faktor khusus yang menjadi penyebab kepada kecelaruan kemurungan. Masalah ini berlaku berpunca daripada gangguan faktor genetik, faktor fisiologi dan faktor persekitaran.

Rawatan psikiatri yang komprehensif dan terapi psikologi harus diberikan kepada pesakit untuk meningkatkan peluang pemulihan agar pesakit dapat menjalani kehidupan yang normal dan berkualiti. Pembangunan jasmani dan rohani yang seimbang amat penting demi kesihatan dan kesejahteraan manusia secara holistik.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia