MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Friday, July 13, 2012

Pilih Taska Berdaftar Demi keselamatan


Peringkatan taraf hidup masa kini menjadikan kebanyakan ibu bekerja dan ini sekali gus membuatkan anak-anak terpaksa tinggal di rumah pengeasuh atau taman Asuhan Kanak-kanak (Taska).

Keperluan terhadap Taska itu juga menjadikan ramai pengusaha yang berminat membuka Taska terutama di kawasan perumahan baru.

Jadi tidak hairanlah d sesebuah kawasan perumahan terdapat banyak Taska yang menyediakan pelbagai program untuk anak anda.

Untuk menarik perhatian ibubapa, pengusaha kebanyakan berlumba-lumba menghias Taska masing-masing dengan corak lukisan dinding yang menarik serta menyediakan pelbagai kemudahan permainan untuk kanak-kanak.

Bagaimanapun sebelum membuat pilihan Taska terbaik, banyak perkara perlu diambil kira dan ia penting demi menjaga keselamatan si kecil.

Perkara utama dalam pemilihan Taska, anda perlu pastikan Taska berkenaan berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Antara kelebihan menghantar anak di Taman asuhan berdaftar dengan JKM termasuk ialah si kecil akan mendapat perhatian sewajarnya memandangkan JKM sudah menetapkan nisbah pengasuh dan kanak- kanak yang perlu dijaga mereka.

Ini kerana JKM menetapkan bahawa hanya lima kanak-kanak berusia antara satu hari hingga tiga tahun diasuh dengan seorang pengasuh manakala 10 kanak-kanak berusia tiga hingga empat tahun pula dengan seorang pengasuh.

Kanak-kanak di Taska akan lebih terjaga kerana JKM menetapkan seorang bayi diperuntukkan dalam seluas tiga hingga lima kaki persegi dalam satu premis Taska.

Dengan adanya peraturan sebegitu, kanak-kanak di Taska berdaftar lebih terjaga dan selamat. Malah, ibu bapa Akan berasa lebih yakin apabila meninggalkan anak ketika waktu bekerja.

Sebagai ibu bapa apabila menghantar anak ke Taska, mereka perlu rajin membuat pemantauan dengan cara berjumpa, bersemuka dan berbincang dengan pengusaha atau penyelia bertujuan menilai pengetahuanya mengenai tata cara peraturan dan penjagaan anak- anak.

Dalam membuat pilihan Taska pastikan penyelia seorang yang mesra, peramah dan penyayang sekali gus menilai sama ada dia berpengalaman, terlatih serta minta pada tugasnya. Ini kerana jika seseorang penyelia atau guru gemar dengan kerjayanya, anak- anak pasti gembira.

Pastikan kebersihan dipusat asuhan dalam keadaan memuaskan.

Anda harus memahami bentuk pembayaran yuran serta membuat perbandingan dengan pusat jagaan lain. Tanyakan bayaran lebih masa jika lambat mengambil anak.

Pilih taska yang mempunyai program menarik dan tersusun kerana ia membolehkan anak-anak mendapat pengisian, mental jiwa serta emosi sewajarnya.

Di samping itu Taska harus mempunyai insurans. Pastikan ia juga mempunyai salinan peraturan dan simpan satu salinan peraturannya.

Adalah lebih baik sekiranya Taska mempunyai kegiatan membabitkan ibu bapa.

Akhir sekali pastikan taska pilihan anda mempunyai suasana riang dan ceria di persekitarannya kerana ia menjadi factor penggalak pengembangan minda anak-anak.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia