Wednesday, July 18, 2012

Bangkitkan Kembali Semangat Kerja Yang Merundum

PROAKTIFBerusaha untuk menjadi seorang pekerja yang proaktif dan berinisiatif. Tanpa perlu menunggu sebarang arahan daripada majikan, anda telah menyediakannya terlebih dahulu. Ini secara tidak langsung berupaya mempamerkan komitmen anda pada pekerjaan di samping persepsi positif daripada majikan.


KOMPROMI DENGAN PIHAK ATASAN
Berkompromi dengan pihak atasan bukan perkara mudah lebih-lebih berhubung perkara yang melibatkan kesepakatan. Ini kerana usaha mendapatkan kesepakatan daripada majikan yang mempunyai pendirian berbeza tentang sesuatu perkara pastinya membuatkan tugas semakin sulit. Meskipun, namun mudah berputus asa dan cuba atasinya dengan bijak.

SABAR
Sikap mulia ini adalah perkara yang sangat penting. Tanpa sikap positif ini segala-galanya menjadi terlalu sukar. Apa yang pasti kejayaan tidak datang bergolek dan berlaku dalam satu hari. Penting bagi kita untuk terus berusaha dengan sabar.

MEMBINA HUBUNGAN
Pastikan anda sentiasa membina hubungan yang baik dengan pihak atasan, teman sekerja dan rakan perniagaan. Melalui jalinan hubungan yang baik ini, sesuatu pekerjaan bukan hanya menjadi lebih mudah tetapi secara tidak langsung masa depan kerjaya anda juga semakin cerah.

TETAPKAN TUJUAN 
Dalam setiap perkara yang ingin dilakukan, pastikan anda mempunyai matlamat atau tujuan. Adanya tujuan tersebut, gambaran tentang langkah kerjaya pasti dapat membantu sekali gus memotivasikan diri untuk mencapai matlamat tersebut.

TERUS BELAJAR
Jangan pernah berhenti untuk terus belajar. Ubah persepsi diri dengan menjadikan tugas dan pekerjaan sebagai medium pembelajaran. Keadaan ini secara tidak langsung dapat meningkatkan perspektif anda agar lebih meluas dan ilmu yang diperoleh pula akan semakin bertambah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...