Tuesday, September 19, 2017

Selamatkan sofa koyak

Image result for old sofa

Sayangnya sofa yang dibeli mahal harus dibuang kerana kecacatan yang dialami. Jika dihantar untuk pembaikan, sudah tentu kita perlu banyak keluarkan wang untuk mengembalikan bentuk sofa yang asal. Mungkin kerana itu ramai yang mengambil keputusan sama ada membeli yang baru dan ada juga yang membuangnya begitu sahaja. Ruginya sedangkan dengan sedikit usaha sofa yang dibaiki sendiri ini akan menampakkan sisi yang lebih cantik dan berseni. 

Sebenarnya ada cara untuk memulihkan keadaan sofa yang sudah rosak ataupun terkoyak. Namun perlu diingatkan kaedah ini hanya sesuai untuk mereka yang mempunyai sofa bermaterial kain sahaja.

Kait benang paten crochet - Sesuai untuk sofa yang mengalami kerosakan di bahagian bucu sofa. Kain sofa terkoyak dan anda kreatif menampal kerosakan itu dengan benang kait bercorak crochet. Untuk hasil lebih menarik kait crochet berbentuk sejambak bunga bagi menutupi koyakan yang ada.

Guna teknik patchwork - Teknik jahitan patchwork atau quilting boleh digunapakai dalam menjahit semula bahagian sofa yang telah koyak. Cara jahitan ini iaitu menjahit dengan mengambil beberapa perca kain menjadikan ia satu motif yang berbeza. Pastikan ukuran kain perca itu lebar dan sama panjang. Anda boleh mereka bentuk untuk menghasilkan bentuk segitiga, segi panjang atau segi empat. Mengikut kehendak diri, jahitnya di sekitar tempat koyakkan dan hasilnya pasti mengejutkan anda.

Tampal fabrik bercorak - Jika bahagian depan sofa yang berlaku kerosakan, tampalkan dengan fabrik bercorak untuk meliputi bahagian tersebut. Ambil perca kain baju kurung yang terpakai, ukur siap terlebih dahulu pada kerosakan yang dialami. Gunting perca kain bercorak mengikut saiz yang dikehendaki. Ambil gam dan tampal di tempat yang ada masalah. Pastikan kain yang dipilih warnanya senada dengan rona sofa.

Jahitan sulaman - Jika anda mahir menjahit sulaman, apa kata anda gunakan bakat itu dengan membaiki sofa anda yang koyak. Disebabkan sofa yang diperbuat daripada kain ini boleh ditanggalkan kainnya, maka senang untuk anda menjahit sulaman di tempat yang mengalami kerosakan. Tunjukkan kemahiran anda  dalam melakukan teknik jahitan sulaman dengan menggunakan benang satin pelbagai warna dengan corak yang dikehendaki. Jahit dengan kemas pada bahagian yang rosak itu.

Guna tampalan croshet - Jahitan crochet mungkin agak sukar untuk dijahit terus pada kain sofa. Anda boleh buat jahitan crochet dan gunakan gam menampal di bahagian yang mengalami kerosakan. Contohnya di bahagian atas lengan bahu sofa. Jahitan crochet dengan cara tampalan ini dilihat dapat membantu meliputi kerosakan yang ada. Luaskan kreativiti dengan menampalkan jahitan crochet yang berlainan corak dan warna.

Guna fabrik warna hitam - Bagi anda yang tidak pandai dalam membuat teknik crochet dan sulaman, anda boleh guna fabrik kain yang berwarna hitam untuk menutup bahagian sofa yang terkoyak. Gunting kain dan jahit atau tampal di tempat koyakan. Boleh juga guna material seperti vinyl bagi memudahkan proses suai padan dengan rona sofa. Diingatkan jika kerosakan itu amat banyak dan luas, lebih sesuai untuk anda gunakan teknik tampalan jahitan sulaman, crochet dan patchwork untuk menutupi bahagian yang terkoyak tersebut. Kerosakan yang dibaiki itu tidak nampak cacat tetapi kelihatan sofa itu penuh dengan unsur kesenian. 

Kesilapan dalam menurunkan berat badan - Mengawal berat badan dengan sihat

Image result for healthy

Masalah berat badan berlebihan merupakan satu masalah yang semakin serius di dalam masyarakat Malaysia. Ramai yang mengambil pendekatan dengan mengurangkan makan dan bersenam untuk menurunkan berat badan. Namun tanpa kita sedari, ada berlaku kesilapan dalam usaha menurunkan berat badan.

1) Menurunkan berat badan hanya dengan bersenam
Senaman amat penting untuk menurunkan berat badan, tetapi dengan hanya bergantung kepada senaman semata-mata tanpa mengawal pemakanan, ia satu usaha yang sia-sia. Kajian mendapati seseorang yang hanya bersenam tanpa mengawal jumlah makanan akan menyebabkan berat badan sukar untuk diturunkan malah berat badan akan bertambah. Ini kerana ramai orang mengira kalori yang dibakar apabila bersenam dan menyangka bahawa dengan kalori yang telah dibakar itu maka dia tidak perlu lagi mengawal jumlah makanan yang diambil.

2) Makan produk yang 'rendah lemak'
Kita sering memilih makanan atau produk yang dilabelkan sebagai 'rendah lemak' dan merasakan produk-produk ini baik untuk kesihatan selain membantu menurunkan berat badan. Hakikatnya produk-produk ini sebenarnya mempunyai nilai kalori yang tinggi kerana kandungan gulanya juga tinggi. Pengeluar produk-produk ini mengurangkan lemak dalam produk mereka tetapi mereka menambah kandungan gula untuk menjadikan produk-produk itu lebih sedap. Kajian sains mendapati lemak mono tak tepu seperti kekacang, avokado, minyak zaitun dan lemak omega-3 daripada ikan amat baik untuk menurunkan berat badan. Malah kajian terkini juga menunjukkan bahawa makan minyak kelapa membantu untuk menurunkan berat badan.

3) Minum minuman 'diet'
Kajian mendapati pengambilan minuman 'diet' akan menyebabkan masalah berat badan dan kencing manis walaupun kalorinya lebih rendah. Satu kajian di Texas Health Science Center di San Antonio, Amerika Syarikat mendapati seseorang yang mengambil minuman 'diet' akan menghadapi sehingga 70% peningkatan saiz pinggang daripada seseorang yang mengambil minuman biasa. Dalam kajian yang sebelumnya juga mendapati, risiko obesiti akan bertambah sehingga 41% untuk penggemar minuman 'diet'. Menurut pakar pemakanan, fenomena ini berlaku kerana pemanis tiruan yang rendah kalori dalam minuman 'diet' ini akan meningkatkan selera makan dan menghalang otak daripada mendapat 'isyarat kenyang' apabila perut telah penuh. Jadi minum air mineral adalah lebih baik untuk menurunkan berat badan.

4) Terlalu kerap menimbang berat badan
Seseorang yang ingin menurunkan berat badan kadangkala terlalu obsesi dengan nombor pada alat penimbang. Ia sebenarnya boleh menjadi 'penghalang' kepada seseorang yang ingin menurunkan berat badan. Berat badan bukanlah kayu ukuran kepada kesihatan anda. Berat badan yang ditimbang dengan alat penimbang tidak membezakan berat otot, air, lemak dan makanan dalam perut anda. Jika anda terlalu kerap menimbang berat badan, anda akan menjadi lebih cepat kecewa jika anda mendapati berat badan anda tidak turun atau turun dengan kadar jumlah yang amat sedikit atau lebih buruk lagi berat badan anda bertambah pula.

5) Terlalu yakin dengan kemampuan diri
Sikap terlalu yakin dengan kemampuan diri untuk berdiet dan mengikut 100% pemakanan sihat sepanjang masa akan menyebabkan anda menjadi cepat kecewa apabila anda 'terlanjur' makan makanan yang tidak sihat. Peruntukkan 20% dalam jumlah makanan anda untuk sesekali 'termakan' makanan yang kurang sihat dan pastikan dalam 80% corak pemakanan anda ialah pemakanan yang sihat. Bersikap sederhana seperti ini akan memastikan berat badan yang sihat kekal lebih lama dan lebih praktikal dalam kehidupan seharian.

6) Terlalu berpantang atau diet melampau
Walaupun terlebih makan adalah di antara punca berat badan berlebihan, tetapi janganlah anda makan terlalu sedikit dan berpantang keterlaluan sehingga anda menjadi terlalu kurus dan akan mendapat masalah kekurangan zat makanan pula. Jika anda berlapar terlalu kerap, badan akan berubah menjadi 'mode kebuluran' (starvation mode). Metablisme badan akan turun dan segala yang anda makan walaupun sedikit akan disimpan sebagai 'lemak' dan 'otot' serta menjadi kecut. Apabila anda tidak mampu untuk meneruskan seperti ini, maka anda akan mula makan tanpa kawalan kerana selera anda bertambah-tambah dan semuanya akan menjadi lemak.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...