Kempen
Budi Bahasa yang dilancarkan pada 11 Jan 2005 merupakan agenda lima
tahun kerajaan dalam misinya melahirkan rakyat Malaysia yang berbudi
bahasa.
Perbuatan Tidak Berbudi Bahasa
· Situasi di mana pemandu tidak bertimbang rasa di jalan raya,
· Orang ramai membuang sampah sesuka hati,
· Memotong barisan tabiat memandu yang kurang sopan dan merbahaya
· Tidak memohon maaf apabila melakukan kesilapan,
· Bercakap kasar dengan pelanggan / kekasaran terhadap para pelanggan
· Merokok di kawasan larangan merokok ialah
· kurangnya perasaan sivik terhadap harta benda awam
Senyuman Ikhlas
Malah
budi bahasa yang paling asas iaitu melemparkan senyuman dan mengucapkan
terima kasih masih sukar dilihat dalam masyarakat kini.
Beberapa pakar berkata
kempen itu, yang kini dinamakan program Budi Bahasa dan Nilai-nilai
Murni, baik tujuannya dan memang perlu diteruskan biarpun
keberkesanannya belum meluas.
Rakyat Kelas Pertama
Dapat kita rasakan bahawa ungkapan “first class infrastructure, third class mentality”
itu tepat menggambarkan kerisauan ramai rakyat Malaysia tentang keadaan
negara pada masa ini. Ekonomi negara terus berkembang pesat; penggunaan
teknologi semakin berleluasa; jalan raya diperbanyakkan dan
diperluaskan; dan banyak kawasan dibangunkan untuk perumahan dan
perindustrian moden.
Namun,
cara pemikiran kita dan peradaban kita tidak mengalami kemajuan yang
sama, malah seolah-olah semakin mundur. Kita menghadapi satu senario di
mana sifat-sifat luhur serta kesantunan budi bahasa yang dulu menjadi
kebanggaan masyarakat Malaysia semakin terhakis. identiti dan jati diri
masyarakat Malaysia semakin luntur.
Budi Pekerti Asas Utama
Kepincangan
ini telah melahirkan beberapa sindrom negatif yang kini dipandang
seakan-akan satu kebiasaan di kalangan masyarakat Malaysia. Namun,
pada hakikatnya, kita telah meletakkan budi pekerti sebagai satu asas
dan tunjang dalam pelbagai dasar dan falsafah pembangunan negara, dari
Rukun Negara sehinggalah kepada Wawasan 2020. Jelaslah bahawa aspirasi
kita dalam bidang pembangunan minda dan rohaniah tidak sejajar dengan
realiti kehidupan kita masa kini.
Dalam
kesibukan kita sehari-hari, kita mungkin semakin lupa untuk memupuk
ciri-ciri keperibadian luhur, baik untuk diri kita sendiri ataupun untuk
anak-anak kita. Sebelum budaya masyarakat kita merosot lagi, kita harus
sedar dan mempelajari serta mempraktikkan semula nilai-nilai dan budi
bahasa warisan kita. Usaha ini harus dimulakan pada peringkat diri
sendiri, peringkat keluarga dan pada peringkat masyarakat.
Nilai-nilai Murni
Kempen
budi bahasa dan nilai-nilai murni ini merupakan agenda penting
kerajaanuntuk menyemarakkan dan menyemai semula budi bahasa dan
nilai-nilai murni kedalam jiwa setiap rakyat Malaysia. Kempen ini
diharap dapat memperkukuhkan kembali kekuatan peribadi dan jati diri
setiap individu. Negara akan menjadi agung jika warganya terdiri dari
insan-insan yang mengamalkan budaya murni. Tidak ada gunanya jika
masyarakat Malaysia kaya dari segi kebendaan tapi muflis dari segi
keperibadian.
Aktiviti Yang Dijalankan
1.Mengenang Jasa Ibu Dan Bapa (Kekeluargaan)
Mengadakan
aktiviti seperti makan sekeluarga, menghormati ibu dan bapa, meraikan
Hari Ibu dan Hari Bapa, pertandingan sajak, pertandingan bergambar dan
minggu keluarga.
2. Pelajar Berbudi Bahasa (Pembelajaran)
Mengadakan pertandingan pidato, bahasa, pantun, drama, sketsa, choral speaking,boria, dikir barat, kuiz, nasyid, Kembara Budi Bahasa, melukis, animasi, Anugerah Asrama Terbilang dan Kem Jatidiri.
3. Berbudi Bahasa (Kemasyarakatan)
Mengadakan aktiviti seperti Minggu Budi Bahasa, Kenali Jiran Anda dan Kempen Pemanduan Bersopan.
4. Senyum dan Terima Kasih (Perkhidmatan)
Mengadakan
kempen 'Kenali Saya' bagi anggota penguatkuasaan dan perkhidmatan
kaunter supaya mengamalkan budaya senyum, memperkenalkan diri dan
mengucapkan terima kasih.
5.Cintai Alam Sekitar, Flora dan Founa
Mengadakan
aktiviti seperti gotong-royong 'Sungaiku Bersih Alamku Permai',
´'Tandas Bersih',' Kampung Indah Masyarakat Ceria','Anugerah Bandar
Berbudi Bahasa', 'Anugerah Gerai/Pasaraya Terbaik' dan 'Anugerah Untuk
Perusahaan Kecil'
Kempen
ini perlu diadakan kerana kedapatan di kalangan masyarakat masa kini
nilai-nilai dan amalan hidup yang kasar, yang tidak berbahasa, yang
tidak mengendahkan tatasusila dan beradab. Cara memberi khidmat, cara
melayani pelanggan atau orang ramai oleh kakitangan kaunter hadapan di
jabatan-jabatan kerajaan seterusnya menimbulkan tidak puas hati di
kalangan orang ramai.
Kempen Budi Bahasa Budaya Kita
Kini kita
bergerak untuk mengutip kembali warisan yang sangat berharga itu.
Kempen Budi Bahasa Budaya Kita adalah satu gelombang yang diharap akan
mengembalikan rakyat kepada asas hidup berbudaya negara ini.
Kempen
Budi Bahasa Budaya Kita adalah sepenting dan sebesar Wawasan 2020,
destinasi impian yang menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara
industri. Cuba lihat kembali cabaran-cabaran Wawasan 2020 menjadi negara
maju dalam acuan budaya kita. Untuk
tidak kelihatan terlalu besar dan menakutkan, lihat saja budi bahasa
dalam konteks kehidupan seharian semua kelas sosial dalam masyarakat.
Amalan-amalan budi bahasa yang mudah dilakukan misalnya menyambut
tetamu, melayan tetamu dan tatacara tidak rasmi ketika bertemu.
Budi
dan bahasa tidak akan terbalas dan bukan untuk dibalas. Budi dan bahasa
yang baik akan terus kekal menjadi kenang-kenangan.
Pantun Budi
Dari Daik pulang ke Daik
Sehari-hari berkebun pisang
Budi baik dibalas baik
Dalam hati dikenang orang
Tanam lenggun tumbuh kelapa
Terbit bunga pucuk mati
Budi tuan saya tak lupa
Sudah terpaku di dalam hati
Tenang-tenang air laut
Sampan kolek mudik ke tanjung
Hati terkenang mulut menyebut
Budi baik rasa nak junjung
Kapal belayar dari Arakan
Ambil gaji jadi jemudi
Mati ikan kerana umpan
Mati saya kerana budi
Burung Serindit terbang melayang
Mari hinggap di ranting mati
Bukan ringgit dipandang orang
Budi bahasa rangkaian hati
Disunting dari : Akhbar Utusan Malaysia ;
Dewan Bahasa dan Pustaka
No comments:
Post a Comment
Terima kasih di atas komen / cadangan anda...