MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, March 27, 2013

Sudut Deko : Permaidani Nan Selesa


Hamparan permaidani hadirkan keselesaan di kediaman anda.

Apa yang penting, jangan sesekali amalkan sikap ambil mudah akan peri penting pemilihannya sebelum membuat pembelian. Terutamanya bagi mengelakkan anda daripada membeli permaidani yang mahal harganya, tetapi tidak berkualiti dan tidak tahan lama.
 
1. Tinjauan awal Memandangkan harga permaidani biasanya dijual pada harga yang berbeza-beza. Lakukan pemerhatian sekurangkurangnya beberapa buah kedai dan buatlah perbandingan untuk pilihan yang terbaik. Tidak mustahil untuk anda mendapat tawaran harga menarik bagi permaidani yang berkualiti.
 
2. Harga Harga permaidani ditentukan oleh kepadatan dan jenis gentian, kaedah pengeluaran dan fungsi keseluruhan permaidani tersebut. Kenali permaidani yang memiliki ciri-ciri tersebut dalam memastikan ia berbaloi dengan harga yang dibayar.
 
3. Gred Gred sebenarnya mempengaruhi ketahanan permaidani anda. Dalam memastikan ketahanannya berterusan, elakkan daripada mengenakan kemasan permaidani yang tidak tahan lasak di tempat yang kerap digunakan. Perancangan dalam sistem peletakannya juga penting sebagai contoh penggunaan permaidani sederhana untuk bilik tidur dan permaidani yang tahan lasak diletakkan di anak tangga atau laluan masuk utama.
 
4. Tindanan Ketahanan hamparan permaidani turut ditentukan oleh kepadatan dan berat tindanan bulu atau sintetiknya. Tindanan pendek kebiasaannya terdapat pada permaidani untuk kegunaan lasak.
 
5. Pelapik Belakang Permaidani biasanya dilapik sama ada dengan bahan tenunan atau getah nipis. Bahagian belakang permaidani yang ditenun menunjukkan cara kerja pembuat yang lebih profesional, manakala lapik belakang bergetah atau berspan merupakan hasil kerja amatur.
 
6. Pilih Bahan Semula Jadi Bahan semula jadi ini terdiri daripada bulu biri-biri atau campuran dengan sintetik seperti nilon.
 
8. Permaidani Tenunan Bulu biri-biri adalah yang termahal, tetapi menampilkan kemewahan sejati. Bagaimanapun, ia tetap akan dicampurkan dengan bahan sintetik seperti nilon dengan nisbah 80:20 demi ketahanannya.
 
9. Jenis Material Bahan sintetik nilon sangat tahan lama dan nilon yang berkualiti akan menyebabkan harga permaidani menjadi mahal. Akrilik hampir menyerupai tenunan bulu biri-biri, tetapi sukar dibersihkan. Poliester agak murah dan biasanya digunakan untuk menghasilkan permaidani kesat. Rayon lebih murah, namun kurang berkualiti. Jika anda mencari permaidani murah dengan bahan campuran sintetik, pilihlah permaidani yang menggunakan polypropylene. Ia tahan lama dan tidak serap air.
 
10. Elak Bentang Di Lantai Lembap Seperti yang kita ketahui, fabrik dan air sememangnya tidak sekufu. Elak daripada membentangkannya di kawasan yang lembap jika ingin permaidani anda tahan lebih lama.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia