MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Monday, March 10, 2014

KENAPA TIDAK HAUS KETIKA TIDUR?

Perasan atau tidak, dalam satu malam berapa kerap anda bangun untuk minum air? Sekali, dua kali atau lebih daripada tiga kali? Usah terperanjat kalau ada yang mengatakan, mereka tidak pernah bangun ketika tidur untuk minum air.

Dengan kata lain, jarang sekali berlaku simpton dahaga ketika tidur khususnya bagi manusia yang normal dan sihat. Begitulah hebatnya ciptaan Allah apabila kejadian malam untuk manusia diberikan sepenuhnya untuk berehat tanpa diganggu oleh keadaan-keadaan tertentu. Bayangkan, jika dalam satu malam, kita terpaksa bangun berkali-kali kerana tekak sering merasa dahaga. Anda akan merasa letih bila bangun keesokan harinya. Ini sudah tentu jawapan yang pasti. Tetapi Allah tidak menjadikannya begitu. Ternyata ciptaan Allah cukup sempurna kerana Allah Maha Mengetahui bahawa manusia memerlukan masa rehat yang cukup untuk kembali segar. Lantas, tidak hairanlah jika anda masuk tidur jam 10 malam dan bangun jam 6 pagi keesokannya, anda tidak akan merasa dahaga. Bagaimana keadaan ini boleh berlaku?

Dr. Rajbans Singh, Perunding Perubatan Dan Geriatik, Hospital Pantai Kuala Lumpur (HPKL), ada jawapannya. Ujarnya, terdapat mekanisme yang mengawal air dengan cara mengaktifkan sel yang berfungsi melepaskan hormon vasopresin yang dimiliki oleh setiap manusia. Pengeluaran hormon vasopresin yang tinggi ketika tidur, sekaligus membantu mengawal otak agar tidak merasa haus atau dahaga. Sekaligus turut mengawal rasa hendak terkencing ketika tidur. Keadaan ini menyebabkan tubuh sentiasa memiliki air yang cukup ketika tidur. Lantaran itu, Dr. Rajbans Singh mengingatkan masa yang terbaik bagi seseorang untuk minum air ialah sebelum berasa dahaga.

Namun tidak bagi orang yang mempunyai penyakit seperti kencing manis dan buah pinggang, mereka tidak dapat mengawal hormon tersebut untuk berfungsi dengan baik. Hal yang demikian memerlukan mereka menambah air untuk menggantikan kembali air yang telah dikeluarkan. Air juga merupakan bahan pelarut yang berfungsi mempergiatkan sistem penghadaman atau meningkatkan kadar pencernaan, supaya menyerap zat-zat dari makanan dengan sempurna. Ia juga menjadi pengangkutan yang mengekalkan kenormalan sistem pengedaran dan pembuangan dalam badan serta membantu mengumuhkan bahan toksin dan bahan asid dari badan. Para pengkaji percaya kadar air yang rendah akan merangsang kelompok sel yang disebut sebagai neuron osmosensery. Sel tersebut berfungsi mengalirkan neuron lain untuk melepaskan hormon vasopresin ke dalam aliran darah. Oleh sebab itu, hormon vasopresin akan meningkat ketika tidur sekaligus menyebabkan manusia tidak merasa haus,” ujarnya.

Hormon vasopresin pada dasarnya dibebaskan dari neuron melalui peredaran darah dan bertindak pada buah pinggang sebagai anti-diuretik apabila plasma darah menjadi lebih pekat. Sebaliknya, pengkaji mendapati, neuron melepaskan hormon vasopresin ke dalam otak, bukan di dalam darah, apabila cecair badan menjadi lebih cair daripada biasa. Biasanya, apabila cecair dalam badan lebih cair, maka sel neuron akan menjadi lebih membengkak. Walau bagaimanapun, kajian yang dilakukan oleh satu pasukan penyelidikan Jepun yang diketuai oleh Profesor Yasunobu Okada, Ketua Pengarah Institut untuk fisiologi sains (NIPS), dan Cik Kaori Sato, pelajar siswazah Universiti Siswazah Pengajian Lanjutan mendapati apabila hormon vasopresin bertindak dalam otak, saiz neuron tetap kekal walaupun bendalir badan menjadi lebih cair. Sekaligus membuktikan hormon vasopresin yang sebelum ini hanya dianggap berfungsi di dalam buah pinggang turut berfungsi di dalam otak.

Apapun, menurut Dr. Rajbans Singh, jumlah air yang hilang sebagai keringat adalah berbeza-beza antara seseorang dengan seseorang yang lain. Hal ini bergantung juga pada suasana sekitar, tahap kegiatan, dan saiz badan. Dalam kegiatan biasa, manusia mengeluarkan kira-kira 500-600 ml peluh sehari. Ujarnya, input air perlulah sekurang-kurangnya sama dengan output air yang dikeluarkan oleh badan.

Orang dewasa biasanya memerlukan air antara 8 hingga 12 gelas dalam sehari. Jumlah air yang diperlukan oleh kanak-kanak pula bergantung pada umur, berat, dan kegiatan fizikal mereka. Oleh sebab saiz tubuh mereka kecil, mereka akan mengalami penghidratan yang lebih cepat. Selain itu, keperluan air di dalam badan akan meningkat sekiranya kita banyak menghabiskan masa di luar rumah dalam cuaca panas, kerap bersenam, atau berada dalam bilik yang berhawa dingin. Air membentuk kira-kira 55-57 peratus dari berat badan kita dan mempunyai peranan yang penting dalam hampir setiap fungsi utama badan. Air berperanan melaraskan suhu badan di samping membawa nutrien dan oksigen ke sel, serta menghapuskan sisa. Air turut melindungi sendi serta mengawal organ dan tisu. Tanpa makanan, manusia dapat hidup selama lapan minggu, tetapi tanpa air manusia akan mati dalam masa tiga hari,” katanya dengan nada amaran.

Kita memperolehi air daripada cecair seperti air paip, susu, jus buah-buahan, kordial, minuman ringan dan sup. Makanan seperti nasi, roti, mi, buah-buahan, dan sayur-sayuran turut mempunyai sedikit air walaupun tidak cukup untuk memenuhi keperluan cecair kita,” terang Dr. Rajbans.

BANYAKKAN MINUM AIR MINERAL

Tidak ramai yang tahu bahawa setiap yang dimakan mempunyai kesan yang drastik pada badan dan pH badan. Apatah lagi sesetengah makanan yang diambil berasid manakala sesetengahnya pula beralkali. Kesemuanya itu akan meninggalkan kumuhan berasid, melainkan dibilas keluar dengan air alkali, ia akan bertambah sebagai deposit. Ujar Dr. Rajbans Singh, hanya dengan meminum lapan gelas air alkali setiap hari bukan sahaja membantu penghadaman, tetapi juga membantu menyingkirkan toksin yang terkumpul dalam usus yang juga penyebab penyakit.

Seperti sungai yang memerlukan air mengalir, begitu juga usus. Lebih banyak air yang diserap maka lebih banyaklah toksin yang dineutralkan dan lebih banyak toksin yang dibuang dari sistem badan. Kesihatan yang sempurna bermula dari usus yang bersih dan pembersihan bermula dengan air alkali,” jelasnya. Air juga diperlukan oleh haiwan ataupun tumbuhan. Air juga hidup. Ia mampu bereaksi terhadap sekelilingnya apatah lagi sistem tubuh badan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia