Thursday, April 10, 2014

PANDUAN BERJIMAT DI MUSIM PERAYAAN

Buat berbanding beli
Masa yang terhad membuatkan sesetengah orang lebih senang menempah atau membeli. Sama ada lemang, ketupat, nasi impit, rendang dan biskut raya, anda hanya perlu keluarkan wang dan makanan sudah tersedia. Sebenarnya melakukan sendiri adalah lebih menjimatkan.

Amal sistem giliran
Ada kebaikannya mengamalkan sistem untuk pulang berhari raya di kampung. Ia amat praktikal jika jarak di antara kampung anda dan pasangan jauh. Melalui kaedah ini, ia dapat menjimatkan kos petrol, tol dan sebagainya. Bagaimanapun untuk merealisasikannya memerlukan persefahaman di antara kedua-dua belah pihak.

Singkatkan masa bercuti
Bercuti panjang bermakna pelbagai agenda mahu dilakukan. Bukan sekadar meraikan Aidilfitri dengan mengunjungi saudara mara dan rakan-rakan tetapi ada pula yang mengambil kesempatan untuk bercuti ke lokasi menarik. Tentunya bukan sedikit perbelanjaan yang perlu dikeluarkan.

Masak dalam kuantiti yang kecil
Lazimnya para ibu gemar memasak dalam kuantiti yang besar, bimbang jika tetamu yang hadir tidak dapat merasai juadah pada hari raya. Tidak salah untuk anda meraikan tetamu tetapi biarlah berpada. Tidak perlu makanan yang banyak, memadai untuk mengisi perut sahaja. Lagipun mereka mengunjungi ke rumah anda untuk beramah mesra di samping saling bersalaman memohon maaf.

Wang raya sekadar termampu
Amalan bersedekah amat digalakkan. Bagaimanapun ketika memberi wang raya kepada kanak-kanak, berilah mengikut kemampuan anda. Bagi kanak-kanak, menerima sahaja sampul wang sudah cukup menggembirakan tanpa mengetahui jumlahnya. Paling penting keikhlasan anda.

Hadkan pembelian biskut raya
Biskut begitu sinonim dengan perayaan. Ada yang rajin menyediakan sendiri dan tidak kurang juga yang membeli sahaja. Tentunya begitu banyak pilihan yang ditawarkan sehingga rambang mata ketika membeli. Sebaiknya beli secukupnya sahaja sebagai pelengkap meja. Walaupun cantik di mata, tetamu lebih gemarkan menikmati makanan tradisional dan kerepek.

Rancang perjalanan
Lebih banyak rumah yang ingin dikunjungi, lebih banyak petrol yang perlu diisi ke tangki kenderaan anda. Oleh itu, rancang perjalanan anda dengan bijak. Jelajahi rumah-rumah saudara terdekat yang berada di kawasan sekitar sebelum mengunjungi yang tinggal lebih jauh.

Guna kembali
Barangan perhiasan rumah seperti langsir, alas meja, bekas makanan, pinggan mangkuk dan sebagainya tidak perlu ditukar saban tahun. Gunakan sahaja selagi ia masih dalam keadaan baik. Jangan risau kerana tidak akan ada tetamu bertanyakan mengenai langsir yang diulang tayang itu.

Bancuh sendiri
Ada yang lebih senang menghidangkan minuman berkarbonat kepada para tetamu. Mudah. Hanya masukkan sedikit ais dan tuangkannya ke dalam gelas. Bukankah lebih menjimatkan jika anda membuat pati sirap dan membancuhnya apabila tetamu datang? Dengan cara ini anda dapat menjimatkan begitu begitu bannyak wang dan mengelakkan masalah kesihatan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...