MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Monday, April 14, 2014

MAKANAN DAN MINUMAN ELAK MENGANTUK

Kopi biasanya dijadikan minuman untuk mengelakkan rasa mengantuk. Namun tabiat minum kopi sebenarnya boleh menyebabkan ketagihan kafein. Pun begitu, masih terdapat cara mudah bagi anda untuk mengelakkan rasa mengantuk iaitu dengan mengambil makanan atau minuman berikut :




Makanan pedas
Makanan ini boleh mengurangkan rasa mengantuk tetapi pengambilannya perlulah dikawal kerana ia boleh juga mendatangkan kesan lain terutama bagi anda yang tidak tahan pedas. Berikan sedikit rasa pedas di dalam makanan boleh meransang perjalanan darah dan membuat kita tetap segar.

Coklat hitam
Pilih coklat hitam untuk hilangkan rasa mengantuk. Coklat hitam boleh meningkatkan semangat kerana ia meningkatkan hormon yang boleh menenangkan diri. Namun, awas! Hindari coklat yang tinggi pemanis tambahan.

Asam/makanan masam
Makanan masam seperti lemon, asam atau limau membantu memberikan vitamin C. selain itu, sensasi rasanya yang masam akan membuatkan anda berasa segar.

Epal dan tembikai
Makan epal dan tembikai yang segar serta manis boleh menyegarkan diri, bermula dari mulut, kerongkong, otak dan sehinggalah ke seluruh tubuh. Selain mengandungi vitamin, buah-buahan ini enak dinikmati sebagai snek menyihatkan.

Air putih
Air putih mampu mengelakkan tubuh dari dehidrasi sehingga dalam sekejap waktu selepas meminumnya, rasa mengantuk akan hilang. Cubalah terus minum air putih sebaik bangun daripada tidur dan anda akan merasa kesegarannya.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia