MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Thursday, October 27, 2011

5 Ciri Sahabat Yang Dituntut

1) Pilih sahabat yang suka melindungi sahabatnya. Dia ialah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

2) Pilih seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan kamu,dia suka menerima dengan rasa terharu. Jikalau dia melihat kebaikan yang ada pada diri kamu, dia suka menhitung-hitungnya (menyebutnya)

3) Pilih seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan kamu,dia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna dan jika dia mengetahui mengenai keburukan dirimu dia suka menutupinya.

4) Pilih sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripada dia, pasti dia memberi. Jikalau engkau diam, dia mula menyapa kamu dulu, dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa diri kamu, dia suka membantu dan meringankan kamu serta menghiburkan kamu.

5) Sahabat yang jikalau engkau berkata, dia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengan dia, dia suka mengalah untuk kepentingan kamu.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia