SLOGAN "CEPAT DAN MESRA"
PENGENALAN
Sesuai dengan perkembangan semasa di negara kita, Kerajaan telah
memperkenalkan Gagasan 1 Malaysia dengan Slogan Nasional iaitu
`1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ pada tahun 2008.
Slogan ini secara ringkasnya boleh diterjemahkan sebagai memberi
penekanan kepada agensi-agensi kerajaan supaya memperkasakan Sistem
Penyampaian (Delivery System) secara keseluruhan dalam semua aspek
pentadbiran organisasi Kerajaan sesuai dengan aspirasi rakyat dan salah satu unsur yang diberi penekanan ialah `Speed’.
Seiring dengan hasrat tersebut, YAS Dato’ Wan Mohd Nor Bin Hj. Ibrahim,
Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia setelah
mengambilalih tampuk kepimpinan tertinggi Jabatan pada 1 November 2010
telah memperkenalkan slogan baru JBPM iaitu “Cepat dan Mesra” (action)
atau dalam bahasa Inggeris “Fast and Friendly” dalam ucaptama beliau
pada 4 November 2010, sempena Majlis Perjumpaan dengan Pegawai-Pegawai
Kanan JBPM di Ibu Pejabat Bomba Malaysia, Putrajaya beriringan dengan
slogan yang sedia ada iaitu `Sedia Menyelamat’ (Hasrat). Slogan ini
adalah lebih sesuai dan tepat mengikut perkembangan semasa dalam konteks
Dasar Global Negara ini.
PENERANGAN SLOGAN
Slogan ini merangkumi dua perbuatan iaitu `Cepat’ dan `Mesra’.
Cepat boleh ditafsirkan sebagai sesuatu perbuatan (manusia) yang
pantas atau lekas yang terdapat elemen-elemen kualiti seperti kecekapan,
kecergasan dan kemahiran (Rujukan: 1. Kamus Dewan; dan 2. Kamus Besar
Bahasa Melayu Utusan);
Mesra merupakan satu kata sifat yang bermaksud perasaan atau
perhubungan yang bersebati, benar-benar, erat dan karib (Rujukan: 1.
Kamus Dewan; dan 2. Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan);
PENGHAYATAN SLOGAN
Sebagai sebuah agensi yang perkhidmatan terasnya adalah menawarkan
perkhidmatan berbentuk kecemasan dan keselamatan kebakaran, semestinya
elemen-elemen kecepatan dan mesra adalah diutamakan.
Cepat
JBPM secara asasnya menawarkan pelbagai jenis aktiviti atau perkhidmatan
kepada orang ramai. Aktiviti yang utama adalah Operasi Kebombaan dan
Menyelamat serta Keselamatan Kebakaran yang mempunyai kaitan rapat
dengan keselamatan nyawa dan harta benda semasa kecemasan atau
bukan kecemasan. Kedua-dua bidang perkhidmatan utama ini berkait terus
antara orang awam dengan JBPM dan aspirasi rakyat terhadap Jabatan
semakin meningkat dalam aspek kualiti perkhidmatan yang ditawarkan.
Dalam Operasi kebombaan, Kecepatan bertindak bermula dari penerimaan
panggilan kecemasan sehingga operasi selesai. Setiap pergerakan pegawai
Bomba hendaklah memanifestasikan elemen `sense of urgency’ dalam
mana-mana tindakan pasukan tersebut.
Tindakan yang cepat memaparkan semangat bekerja dari seseorang individu
hingga keseluruhan organisasi tersebut. Ia berkait rapat dengan
kecekapan dan kemahiran dalam proses menyempurnakan sesuatu perkhidmatan
dan tanggungjawab. Kecepatan dapat mempermudahkan dan mempercepatkan
proses sesuatu permohonan dan menjimatkan masa pelanggan Jabatan. Ia
merupakan tonggak kepada kepercayaan dan keyakinan orang awam terhadap
profesionalisma dan kompetensi serta kredibiliti Jabatan.
Walaupun kecepatan adalah terutama (vital) dalam urusan kerja seharian,
ia tidak seharusnya mengabaikan lunas-lunas penting seperti peraturan,
perundangan, Perintah tetap atau lain-lain dalam skop yang berkaitan;
yang dikuatkuasakan oleh JBPM. Apa yang penting ialah seluruh warga
JBPM dikehendaki mempunyai sifat atau `mindset’ untuk memudahcarakan (To
Facilitate) orang ramai dalam apa jua keadaan atau aktiviti yang
dilaksanakan. Dengan adanya `mindset’ yang betul ini, maka secara
automatik kerja-kerja yang dilaksanakan akan dipercepatkan demi kebaikan
atau faedah orang ramai.
Mesra
Kemesraan kakitangan organisasi JBPM boleh memapankan Jabatan dari
perspektif orang awam terhadap budaya kerja yang positif serta
keprihatinan organisasi ini dalam urusan seharian. JBPM sebagai sebuah
agensi beruniform, sentiasa dilihat sebagai sebuah agensi kerajaan yang
serius, bersifat `authority’ dan tidak mudah didampingi dalam urusan
seharian dengan pelanggan Jabatan. Justeru itu, elemen Mesra hendaklah
dipupuk dalam organisasi ini. Kemesraan boleh diperlihatkan melalui
layanan yang baik, pantas menguruskan sesuatu perkara, memahami kehendak
pelanggan, sentiasa ingin membantu serta mempunyai ilmu pengetahuan
yang mendalam. Kriteria-kriteria ini akan menjadikan orang ramai rasa
senang berurusan dengan Jabatan kerana urusan mereka dipermudahkan.
Polisi `No Wrong Door’ merupakan salah satu dasar yang mengutamakan
kemesraan dalam pentadbiran Kerajaan yang amat releven dengan Slogan
JBPM ini. Semua warga JBPM seharusnya menghayati polisi ini dan
menjadikan ia sebagai amalan dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab
mereka.
PENUTUP
Slogan “Cepat Dan Mesra” diharap menjadi daya penggerak kepada seluruh
warga JBPM dalam usaha meningkatkan kualiti perkhidmatan dengan mengubah
ke arah gaya kerja yang lebih pragmatik berlandaskan kepada kepantasan
dan kemesraan. Amalan kerja yang suka tunggu dan tangguh seharusnya
dikikis dan dihapuskan dalam organisasi ini manakala kepuasan pelanggan
(Customer’s Satisfaction) hendaklah sentiasa diutamakan.
Sumber : www.bomba.gov.my
No comments:
Post a Comment
Terima kasih di atas komen / cadangan anda...