MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, October 4, 2017

Kolam renang terbesar dan tercantik


Resort San Alfonso Del Mar, Chile - Ini adalah kolam terbesar di dunia. Ia meliputi keluasan 8 hektar dengan isi padu 66 juta gelen air laut yang ditapis dengan menggunakan sistem berkomputer sekali gus berjaya mencatatkan dalam Guiness World Records sebagai kolam terbesar di dunia. 


Garden City, Kansas - Taman ' The Big Pool' di Garden City adalah kolam renang yang bersaiz lebih besar daripada padang bola sepak dan mempunyai tiga gelongsor air. 


El Campo, Texas - Ianya adalah kolam renang kediaman terbesar di dunia. Kolam ini direka untuk pasangan yang ingin menikmati percutian tropika. Kolam ini mempunyai kolam utama dengan keluasan 40,000 kaki persegi yang mempunyai 750,000 gelen air, enam air terjun, 500 kaki sungai buatan dan gelongsor air dengan ketinggian 21 kaki. 


Hotel Marina Bay Sands, Singapura - Kolam ini tersenarai sebagai kolam terbesar di dunia bukan hanya keluasannya semata-mata, namun ia juga disebabkan oleh keindahan pemandangan sekelilingnya. Kelebaran kolam ini adalah 150 meter dan hanya disediakan untuk tetamu hotel tersebut. 


Hanging Gardens, Ubud, Indonesia - Kolam ini adalah antara yang paling terkenal di dunia yang mana reka bentuknya adalah secara bertingkat dan menyediakan pemandangan hutan indah. 


Resort Laucala Island, Fiji - Resort ini mempunyai kolam privasi di setiap vila yang berkeluasan 2,000 meter persegi kolam. Kolam ini dibahagikan kepada tiga kawasan dan rekaannya yang lebih menarik adalah kiub kaca sepanjang 25 meter. 


Four Seasons Safari Lodge Serengeti, Tanzania - Walaupun ia bukanlah yang terbesar, tapi kolam renang ini masih memiliki saiz yang cukup besar. Apa yang menariknya mengenai kolam ini adalah ia dibina di kawasan yang lebih tinggi dan menawarkan pemandangan indah yang didiami oeh haiwan liar seperti gajah. 


Resort King's Pond At The Four Seasons, Hualalai - Kolam ini mengandungi 1.8 juta gelen air dan dindingnya diperbuat daripada batu lava semula jadi. Malah kolam ini turut mengandungi 3,000 ekor ikan tropika yang terdiri daripada 75 jenis spesis yang bebas berenang di dalam kolam ini. 


Resort Hayman Island, Australia - Ia adalah kolam yang mengandungi air masin dan juga air tawar dan kebesaran kolam ini adalah tujuh kali saiz kolam Olimpik. 


Oberoi Udaivilas, India - Kolam renang yang menakjubkan ini merupakan salah satu kolam renang terbesar di dunia untuk tetamu yang menginap di situ. Kolam renang ini menyediakan pemandangan yang sangat menakjubkan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia