MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Friday, November 20, 2015

Adakah Pokok Berhenti Membesar

pokok
Adakah Pokok Berhenti Membesar?

Pokok tidak pernah berhenti membesar. Setiap tahun ia akan mengeluarkan lebih banyak cabang dan semakin membesar. Malah ada yang mengatakan bahawa pokok akan membesar selama-lamanya.


Namun begitu pokok akan mati jika ia terkena penyakit dan diserang serangga tetapi jika ia sihat iaA akan terus membesar. Terdapat pokok yang cepat membesar tetapi tumbesarannya akan terbantut jika terhalang daripada cahaya matahari dan akan mati. Pokok mempunyai sejenis sel yang dinamakan totipotency iaitu sel yang mampu membentuk sel-sel lain.

Manusia tidak mempunyai sel seperti ini. Sel mata akan kekal sebagai sel mata dan sel buah pinggang akan kekal sebagai sel buah pinggang. Namun sel tumbuhan mampu mewujudkan apa juga sel yang dikehendaki oleh tumbuhan.

Oleh itu jika ada beberapa bahagian pokok yang mati, maka bahagian lain akan mengeluarkan bahagian yang baru. Menurut saintis, pokok yang paling tua berusia 4,900 tahun terletak di barat Amerika yang dikenali sebagai pokok pain bristlecone.

Sumber: Majalah Estidotmy

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia