MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, November 28, 2012

Pekerja Malaysia Berdedikasi

Pekerjaan merupakan sesuatu tugas yang harus dilakukan bagi memperolehi pendapatan untuk menyara kehidupan seharian. Namun sejauh manakah kesanggupan kita melakukan pekerjaan yang diperolehi, dalam usaha untuk menjamin mutu yang diberikan mencapai standard majikan? 

Menurut kaji selidik berkaitan deprivasi percutian 2012 oleh agensi pelancongan dalam talian expedia.com.my mendapati, 9 daripada 10 pekerja di Malaysia sukar melupakan kerja, walaupun ketika bercuti. Menurut laporan tersebut, pekerja Malaysia adalah yang keempat paling berdedikasi di dunia selepas India, Brazil dan Itali.

Kaji selidik itu juga turut mendedahkan bahawa pekerja di Malaysia menghabiskan kira-kira 40 jam seminggu bekerja tetapi hanya menerima purata 14 hari cuti tahunan sekaligus merupakan antara yang terendah di dunia. Menurut kajian, faktor utama pekerja tidak memanfaatkan cuti adalah kerana kegagalan menyelaraskan cuti bersama-sama rakan.

Melalui pemerhatian yang dijalankan, sebanyak 40% pekerja enggan mengambil cuti kerana tidak pasti sama ada ketua mereka akan meluluskan cuti manakalah 15% pula bimbang cuti yang diambil akan memberi gambaran negatif terhadap kerjaya profesional. Kaji selidik itu melibatkan lebih 8,000 orang dewasa yang bekerja di 22 negara di Asia, Austalia dan Asia Pasifik, Amerika Utara dan Selatan serta Eropah dalam membandingkan tabiat bercuti mereka. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia