MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Monday, November 5, 2012

Info Menarik : Sejarah Mesin ATM


Mesin juruwang automatik (ATM) merupakan sebuah mesin pengeluaran wang yang dikendalikan oleh komputer sepenuhnya. Idea mewujudkan mesin ATM berasal daripada seorang warga Amerika Syarikat, Luther George Simijian pada awal 1930an tetapi pada peringkat awal mesin tersebut dicipta bukan untuk pengeluaran wang.


Pada 30 Jun 1960, rekaan mesin ATM Simijian yang ke 132 telah dipatenkan dan dinamakan sebagai Bankrograph. Namun, penggunaan Bankrograph tertangguh selama beberapa tahun berikutan syarikat Simijian iaitu Simijian's Reflectone Elektonics Inc. telah diambil alih oleh Universal Match Corporation

Biarpun begitu, sebuah Bankrograph telah dipasang oleh City Bank Of New York di bandar New York sebagai eksperimen tetapi ditutup enam bulan kemudian kerana tidak mendapat sambutan daripada orang ramai.

Pada ketika itu, Bankrograph hanya berfungsi menerima simpanan di dalam bentuk wang tunai temasuk duit syiling dan belum lagi berfungsi untuk pengeluaran wang. Mesin ATM moden pertama dihasilkan pada tahun 1972 di United Kingdom dengan diberi nama IBM 2984 yang direka khas untuk Bank Lloyds.
 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia