MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Tuesday, November 6, 2012

Info Menarik : Apa Itu Polistirena?

Polistirena atau polyphenylethene merupakan polimer aromatik yang diperbuat daripada monomer stirena aromatik, sejenis hidrokarbon cecair yang diproses daripada petroleum oleh industri kimia. 

Bahan petroleum yang sama juga digunakan untuk menghasilkan prosuk berasaskan plastik. Kebanyakan produk polistirena merupakan bahan termoplastik, biasanya wujud dalam keadaan pepejal pada suhu bilik, tetapi cair jika dipanaskan dan akan kembali pejal apabila disejukkan.

Polistirena didakwa mampu mengeluarkan bahan kimia berbahaya jika dipanaskan terutamanya apabila bahan tersebut dijadikan pembungkus makanan yang masih panas.
 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia