MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Tuesday, November 27, 2012

Mengapakah Kita Menguap?

Apabila anda mengantuk, kepala menjadi berat dan anda sukar membuka mata. Anda juga menguap beberapa kali sehinggalah terpaksa tidur untuk mengatasi masalah tersebut. Pelbagai teori telah dikemukakan oleh para saintis tentang fenomena kenapa manusia menguap. 

Satu daripada teori saintis yang sering diterima pakai oleh ramai dalam kalangan kita adalah tindak balas menguap disebabkan oleh otak tidak menerima oksigen yang mencukupi. Oleh itu perbuatan menguap yang berlaku secara automatik, dikatakan adalah sebagai tindak balas tubuh manusia mendapat lebih banyak oksigen untuk kegunaan otak. 

Berdasarkan kajian saintifik, penyebab perbuatan menguap dipecahkan kepada tiga bahagian iaitu fisiologi, kebosanan dan tindakan semulajadi tubuh untuk menyejukkan otak. Namun sejauh mana kebenaran teori tersebut masih belum dapat dipastikan dengan tepat. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia