Friday, March 21, 2014

TENANG DAN GEMBIRA DI HARI PERTAMA BEKERJA

Hati pasti berdebar-debar tapi pada masa yang sama gembira melalui hari pertama sebagai pekerja selepas beberapa tahun bergelar pelajar. Namun apakah persediaan sebagai seorang yang bakal bergelar individu berkerjaya? Adakah cukup dengan kelulusan baik yang dimiliki untuk menyesuaikan diri dalam situasi baru yang nyata jauh berbeza dengan dunia pelajar? Pihak majikan tentu meletakkan harapan tinggi terhadap kemampuan anda menyumbangkan sesuatu untuk syarikat. Jadi anda yang terpilih sebagai kakitangan baru pasti punya persediaan rapi untuk memastikan syarikat tidak tersilap memilih anda sebagai salah seorang kakitangannya. Tidak perlu panik atau risau untuk menghadapi hari pertama bekerja. Semak panduan berikut yang mungkin membantu anda menghadapi hari pertama dengan tenang dan gembira.

Sampai awal
Anggap hari pertama sama seperti anda ditemu bual. Kesan pertama amat penting jadi anda harus bersedia secara fizikal dan mental. Kemaskan diri dengan penampilan bersih dan bersesuaian. Pastikan mengambil sarapan pagi kerana anda tentu masih tidak tahu tentang perkara tersebut pada hari pertama bekerja. Sebaiknya sampai awal di pejabat untuk mengelak anda lebih rasa tertekan.

Buang perasaan malu
Perkenalkan diri pada semua kakitangan yang ada di pejabat. Buang rasa malu dan ketepikan perasaan malas. Sebenarnya ia adalah mukadimah terbaik untuk perkenalan yang lebih rapat dengan teman-teman sepejabat.

Murah dengan senyuman
Tunjukkan sikap peramah dan murah dengan senyuman. Ia boleh memberi maklum balas positif pada orang yang memberi dan menerimanya. Senyuman menunjukkan isyarat bahawa anda telah membuka diri kepada orang-orang lain yang ditemui. Dengan senyuman juga, rakan kerja akan lebih senang menerima kehadiran anda.

Tidak segan bertanya
Pasti anda masih kurang pengetahuan mengenai latar belakang syarikat. Jangan segan silu bertanya kerana rakan kerja pasti berasa senang membantu menjelaskan kemusykilan anda mengenai tugas dan syarikat. Jika anda pernah bekerja di tempat lain, ingatlah bahawa setiap syarikat memiliki sistem operasi yang berbeza. Jangan sesekali anda membezakan syarikat baru dan lama. Tentu rakan sekerja akan terfikir mengapa anda mencari kerja lain jika anda masih setia di syarikat lama.

Usah banyak bercakap
Tentu tidak manis sekiranya anda pula banyak bercakap dan memberi komen apa yang tidak kena di syarikat itu kepada rakan-rakan senior yang lain. Jika adan sesuatu yang menyebabkan anda tidak berpuas hati, cukup sekadar memerhati dan mendengar dahulu. Juga jangan banyak bercakap, jadi pendengar yang baik.

Elak jadi tumpuan
Setiap yang baru pasti akan mendapat perhatian ramai. Walaupun anda mendapat tumpuan kerana kehadiran dan penampilan yang menyakinkan sebagai kakitangan baru, namun jangan jadikan diri seolah-olah badut untuk ditonton. Tetap rendah hati dan menghindarkan diri dari pusat perhatian.

Jangan berlagak sombong
Walaupun anda ditawarkan jawatan berhierarki tinggi, namun ia bukanlah alasan untuk anda bersikap sombong dan tidak mahu menegir kakitangan bawahan lain. Bukankah anda memerlukan kerjasama daripada mereka untuk melancarkan tugas anda sebagai ketua? Sesungguhnya bersikap sombong itu hanya akan memakan diri sendiri kerana akhirnya diri tidak disukai oleh kakitangan dan teman sepejabat.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...