MAKLUMAN PENTING!! Kepada ahli perpustakaan, anda DIWAJIBKAN membawa Kad Pengenal Pegawai untuk membuat pinjaman buku. Sekiranya tiada, sila buat kad tersebut di Bahagian Operasi Dan Kebombaan Negeri masing-masing. Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

Wednesday, March 5, 2014

TELITI 10 PERKARA SEBELUM BERHENTI


Saya bingung sangat ketika ini. Saya masih bekerja tapi langsung tidak memotivasi melakukannya. Saya sudah tidak ada hati mahu meneruskan kerja lagi. Namun saya belum nampak jalan jika saya berhenti kerja.”

Dilema ini mungkin dihadapi oleh ramai wanita. Namun anda tidak boleh menurut kata hati ini selagi masa depan belum terancang dengan baik. 10 perkara berikut perlu anda telitikan sebelum berhenti.

  1. Jangan berhenti lagi sekiranya masih kurang mental dan fizikal. Motivasi juga pendorong yang diperlukan 10 kali ganda apabila bekerja sendiri atau bekerja di rumah.
  2. Jangan kata 'saya sudah putus asa'. Ini kerana bekerja sendiri juga tidak ada istilah putus asa apabila kita mencari ruang dan peluang untuk mengukuhkan pendapatan. Memang ada suri terpaksa kembali bekerja kerana pendapatan hasil bekerja dari rumah tidak cukup untuk mampu menampung keperluan kos sara hidup.
  3. Sekiranya pendapatan masih terumbang-ambing, sangat perlu membuat persediaan tiga tahun lebih awal untuk tiga tahun pertama berhenti kerja.
  4. Sekiranya masih terumbang-ambing mengenal pasti pendapatan positif dan pendapatan aktif, maka jangan berhenti dahulu. Lakukan dan kenal pasti ketika masih bekerja dan lakukan secara sambilan. Kenal pasti bisnes atau kerja untuk dilakukan di rumah. Rujuk buku “Jana RM Dari Rumah” kerana di dalamnya sudah ada analisa awal untuk kenal pasti kerja atau bisnes yang sesuai untuk dilakukan.
  5. Jika belum ada kumpulan sokongan, cari dan dapatkan kumpulan sokongan. Kumpulan sokongan sangat penting, untuk kita berkongsi terutama ketika kita berada dalam keadaan kecewa dan memerlukan bantuan.
  6. Jangan berhenti dahulu sekiranya pendapatan kedua atau ketiga belum lagi stabil. Jangan fikir, okey selepas berhenti barulah boleh fokus untuk meningkatkan pendapatan. Ini mungkin mitos. Realitinya kalian akan bertarung mendapatkannya hanya RM10 sehari. Jadi kenal pasti lebih awal sekiranya mahu pendapatan bersih RM3,000 maka perlu usaha untuk mencari pendapatan bersih RM100 sehari. Begitulah seterusnya. Meletakkan sasaran juga perlu realistik dengan apa yang dilakukan. Usaha untuk mendapatkan RM100 sehari, tetapi masih lagi bertatih menjual dan hanya dapat RM10 sehari. Itu namanya buang masa dan tenaga, selalu tingkatkan usaha dan sasaran.
  7. Jika masih dalam 'zon selesa' jadi jangan berhenti dahulu. Maksudnya mudah berpuas hati dengan usaha dan pendapatan yang ada. Sedangkan masih banyak yang perlu diselesaikan. Selalu hadir dengan mana-mana gabungan kumpulan suri rumah proaktif dalam bidang yang anda minat.
  8. Jika tidak ada mentor, mula cari sekarang. Selepas mengenal pasti minat, kepakaran dan jenis bidang yang ingin diceburi, mula mencari mentor dalam bidang tersebut dan ikut langkah yang sudah disediakan. Bergabung dengan suri yang sedia ada yang sudah sukses dalam bidang tersebut. Jika bidang masakan, maka carilah mentor dalam bidang masakan, jangan pula sibuk hadir seminar kecantikan. Jika bidang jahitan, maka carilah mentor dan suri yang sudah sukses dalam bidang tersebut.
  9. Jangan keliru dan celaru. Ramai usahawan suri dari rumah, mempunyai budaya ikutan dan ikut. Mereka akan mengatakan 'OK ini sudah baik untuk saya' Ok ini sangat bagus, jadi saya mahu jual'. Sebelum menjual kenal pasti bidang yang mahu diterokai, kemudian kenal pasti sasaran mana yang mahu dituju, bukan main terjah. Sediakan platform awal untuk mengenal pasti prospek awal dan mula kumpulkan mengikut bidang yang kita pilih.
  10. Jika sudah bersedia khususnya selepas tiga tahun pertama berusaha, maka bolehlah menghantar surat 'cinta' buat majikan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Unit Pusat Sumber Dan Dokumentasi, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia