MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Tuesday, December 22, 2020

Tip bekerja dalam pasukan


Kerja dalam pasukan memang tidak dapat dielakkan terutamanya bagi pelajar dan juga yang telah bekerja. Tidak dinafikan ia disebabkan kerenah dan percanggahan pendapat individu menjadikan segelintir saja yang gemar bekerja dalam pasukan. 

Namun tidak mustahil segalanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang perbalahan jika setiap individu dalam pasukan tahu tanggungjawab masing-masing. Mungkin tip yang akan dikongsi ini boleh membantu anda menjadi rakan sepasukan yang baik.

Kenali rakan sepasukan - Kenali dulu latar belakang atau perihal rakan sepasukan anda yang lain. Ini amat penting bagi membolehkan anda berkomunikasi dengan baik ketika bekerjasama. Walau ia kelihatan remeh, namun ia membantu anda memahami serba sedikit karakter dan sikapnya semasa bekerja. Ia memudahkan lagi proses kerja anda dan boleh dihantar mengikut tarikh yang ditetapkan.

Cari persamaan ahli kumpulan - Cari apa saja yang menjadi persamaan antara anda dengan rakan-rakan sepasukan, contohnya dari segi hobi, makanan kegemaran, artis kegemaran dan sebagainya. Cara ini secara tidak langsung mampu melancarkan tugas-tugas dan mewujudkan suasana gembira bekerja dalam pasukan.

Jangan curi idea orang lain - Meskipun pandangan rakan sepasukan anda tidak mempunyai isi penting, namun ianya tidak wajar untuk menentang atau mencuri idea yang diluahkannya. Sememangnya tidak manis bagi seseorang memotong cakap orang lain dengan nada keras atau dengan nada yang tinggi. Cara ini akan membuatkan orang lain tidak menghormati idea yang dilontarkan anda dan berasa kurang selesa  untuk bekerja dalam pasukan dengan anda.

Kawal emosi - Tekanan kerja tidak kira sama ada di tempat kerja mahupun kolej atau universiti boleh menyebabkan punca tekanan atau kepenatan sehingga menyebabkan masalah lain pula yang timbul. Oleh itu, anda disarankan mengambil masa seketika untuk berehat apabila fikiran anda buntu, dengan cara kosongkan sebentar fikiran daripada memikirkan perkara yang berkaitan dengan kerja dan apabila anda berasa lega, barulah anda boleh sambung untuk buat kerja anda.

Tulis dan dokumentasikan - Jangan sesekali melanggar peraturan ini jika anda dipilih sebagai ketua. Anda perlu biasakan untuk selalu mencatat tanggungjawab setiap ahli pasukan dan edarkan kepada setiap ahli pasukan. Aturkan jadual mesyuarat menerusi rangkaian media sosial seperti e-mel dan edarkan kepada setiap ahli pasukan. Jika anda mempunyai maklumat terkini sebelum mengadakan mesyuarat yang diperoleh daripada salah seorang ahli pasukan, segera sebarkan melalui e-mel ataupun melalui WhatsApp pada semua ahli supaya mereka tidak ketinggalan untuk mendapatkan informasi terkini daripada anda. Mungkin ahli pasukan yang lain turut mempunyai idea atau informasi yang lebih menarik untuk dikongsi bersama.

Tawarkan pilihan penyelesaian - Semasa berdepan dengan masalah dalam mencari idea, ajaklah ahli pasukan untuk sama-sama berfikir. Gunakan pilihan kalimat pertanyaan seperti contoh,

"Pada pendapat saya cara inilah yang tepat, jadi bagaimana pula dengan pendapat awak semua?"

Cara pertanyaan sebegini mampu memberi jalan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi ahli pasukan anda.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia