MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Friday, August 25, 2017

10 aktiviti rangsang otak kanan anak

Image result for kids


1. Bermain tanah liat
Dengan menggunakan kreativiti membuat pelbagai bentuk haiwan, objek dan sebagainya membantu otak kanan anak aktif berfikir.

2. Beriadah dan bersenam
Untuk mendapatkan otak yang sihat dan cerdas, anak perlu memiliki tubuh badan yang sihat dan baik. Senaman boleh menjana minda yang cerdas untuk anak-anak anda.

3. Menggunting
Belajar menggunting pelbagai jenis bentuk, garisan atau apa sahaja gambar. 

4. Bermain sudoku
Perkenalkan permainan sudoku yang mudah untuk si kecil anda kerana ia berupaya menambah ketajaman minda anak anda.

5. Melukis
Kreativiti anak dirangsang melalui aktiviti melukis. Biarkan mereka melukis apa sahaja yang diimaginasikan.

6. Permainan pendidikan
Membina motor halus dan kemahiran lain menggunakan permainan pendidikan untuk kanak-kanak termasuk aktiviti awal pembelajaran, blok, permainan dan pembelajaran interaktif.

7. Kad imbasan
Mula perkenalkan abjad atau nombor. Apabila kad bergerak laju, otak kanan bekerja keras untuk menangkap apa yang ditunjukkan.

8. Membaca dan bercerita
Buku cerita yang menarik tentu buat si kecil teruja atau anda juga boleh meminta anak menyambung cerita yang anda ceritakan. Biarkan mereka menggunakan daya imaginasi.

9. Makanan sunnah
Selain aktiviti yang makanan sunnah seperti kismis dan kurma amat baik untuk otak si kecil anda. Ia dapat membentuk minda kanak-kanak yang sihat, selain meningkatkan penumpuan dan menguatkan memori.

10. Makanan-makanan lain
Selain makanan sunnah, makanan lain yang baik untuk otak ialah ikan salmon, avokado, minyak zaitun, telur dan tomato. Makanan-makanan ini dapat membantu meningkatkan kemampuan otak serta kekuatan ingatan.





Image result for tips
Tidak perlu buat aktiviti-aktiviti ini dalam tempoh yang lama untuk mengelakkan anak bosan. Masa disarankan lebih kurang setengah jam sahaja.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia