MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, June 14, 2017

Tip sewakan rumah


Bagi anda yang mempunyai hartanah untuk disewakan, anda perlu mengambil kira beberapa perkara berikut agar hartanah tersebut mudah menarik minat penyewa. 

1. Bersih rumah 
Bersihkan rumah sepenuhnya untuk kemasukan penyewa baru. Bagi yang sewakan dengan perabot dan peralatan, pastikan ianya berfungsi dengan baik. Sediakan kemudahan yang paling disukai oleh penyewa seperti kipas, penyaman udara, televisyen, peti sejuk, mesin basuh, ddapur dan pemanas air. 

2. Iklan rumah 
Pastikan anda mengiklankan rumah anda dengan menggunakan pelbagai medium, termasuk website hartanah, di kedai-kedai, atau di pagar rumah bagi mendapatkan penyewa dengan mudah. 

3. Lantik ejen 
Menyewa rumah memang nampak mudah, tapi sekiranya anda berdepan dengan kekangan masa, anda boleh melantik ejen hartanah untuk mencarikan penyewa rumah tersebut. Dan pastikan ejen yang dilantik adalah terlatih dan profesional. Khidmat profesional ini memudahkan urusan anda termasuk menyediakan perjanjian sewa beli. 

4. Harga menarik 
Letak harga yang menarik dari hartanah sekitar yang lain. Penyewa akan mencari rumah yang membuat tawaran yang hebat dan termasuk ciri-ciri rumah yang menarik. Jadi pastikan anda mengiklankan ciri-ciri dan kemudahan yang terdapat pada rumah anda. 

5. Pilih penyewa 
Cari penyewa yang mampu bayar sewa bulanan tepat pada masa dan juga boleh menjaga rumah sewa dengan baik. Dapatkan maklumat mengenai bakal penyewa lebih-lebih lagi keupayaan kewangan mereka. Tanya pekerjaan dan gaji mereka. Ia dapat membantu anda menilai tahap kewangan mereka. 

6. Perjanjian sewa 
Bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini, perjanjian hartanah yang lengkap serta dimeterai lengkap dengan setem duti adalah penting untuk menjamin hak pemilik dan juga hak penyewa. Malah pemilik juga mendapat kelebihan menerusi pendapatan sewa untuk dinilai pihak bank.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia