MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Friday, October 14, 2011

SEJARAH PENUBUHAN PERPUSTAKAAN NEGARA MALAYSIA

SEJARAH PENUBUHAN PERPUSTAKAAN NEGARA MALAYSIA

1956
Tahun ini merupakan satu detik sejarah kerana Malayan Library Group (MLG) telah menghantar satu memorandum Public Library Services for the Federation of Malaya dan telah mencadangkan penubuhan satu Lembaga Perpustakaan Negara yang akan mempunyai kuasa-kuasa eksekutif bagi menyediakan perkhidmatan awam pada peringkat kebangsaan dan menyediakan asas bagi memulakan satu Perkhidmatan Perpustakaan Negara.

1959-1961
Usaha ke arah penubuhan Perpustakaan Negara telah digerakkan oleh beberapa badan profesional, persatuan dan pertubuhan seperti Persatuan Perpustakaan Malaysia, Persatuan Ikhtisas, swasta dan orang perseorangan.

1962
Yayasan Lee telah menyumbang derma sebanyak RM 500,000.00 atas dasar "ringgit-ke-ringgit" bagi memulakan tabung Perpustakaan Negara.

1963
Laporan kajian mengenai penubuhan Perpustakaan Negara di Kuala Lumpur telah di sediakan oleh Arkib Negara Malaysia.

1966
Jawatankuasa Perpustakaan Negara telah diberi tanggungjawab oleh kerajaan bagi menubuhkan Perpustakaan Negara. Pengerusi ahli jawatankuasa ialah Tan Sri Jamil Rais, Setiausaha Tetap Jabatan Perdana Menteri. 

Akta Pemeliharaan Buku-buku 1966 diluluskan. Akta ini mewajibkan penerbit di Malaysia menyerahkan dua naskhah buku setiap terbitan kepada Perpustakaan Negara Malaysia. 

Perpustakaan Negara telah ditubuhkan sebagai sebuah unit di bawah Arkib Negara untuk melaksanakan Akta Pemeliharaan Buku 1966. 

1972
Akta Perpustakaan Negara telah diluluskan pada 1 September 1972. Bahagian Rujukan (telah) dibuka kepada awam di tingkat 6, Bangunan UMBC.

1973
Y.A.B. Tun Haji Abdul Razak bin Datuk Hussein, Perdana Menteri Malaysia melawat Perpustakaan Negara Malaysia di bangunan UMBC pada 19 Oktober 1973.

1975
Perkhidmatan Pinjaman Awam bermula di Wilayah Persekutuan.

1977
Perpustakaan Negara Malaysia jadi sebuah Jabatan Kerajaan Persekutuan.

1980
YBhg Haji Yang Amri Kamaruddin dilantik sebagai Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia sehingga bulan Mac 1981.

1982
Perpustakaan Negara Malaysia telah dilantik sebagai Pusat Kebangsaan bagi International Standard Book Number (ISBN).

1983
Perpustakaan Negara telah diisytiharkan sebagai Pusat Manuskrip Melayu oleh YB Encik Anwar Ibrahim, Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan.

1984
Perkhidmatan Perpustakaan Bergerak Perpustakaan Negara Malaysia yang kedua dilancarkan, meliputi 20 hentian di kawasan Sungai Besi dan Cheras. 

Perpustakaan Labuan telah diambil alih oleh Perpustakaan Negara Malaysia setelah diisytiharkan sebagai Wilayah Persekutuan. 

Hari Terbuka Perpustakaan Negara telah dilancarkan oleh YB Encik Anwar Ibrahim, Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan. Peristiwa ini juga merupakan perayaan ulang tahun ke-10 Perpustakaan Negara Malaysia. 

1985
Pangkalan data majalah telah diwujudkan. Artikel-artikel yang diindeks ialah dari terbitan bersiri yang dipilih.
 
Perpustakaan Negara Malaysia telah memulakan sistem MINISIS.

1986
Akta Penyerahan Bahan Perpustakaan 1986 telah menggantikan Akta Pemeliharaan Buku-Buku 1966. Akta ini mewajibkan semua penerbit menyerahkan 5 naskhah bahan cetakan dan dua naskhah bahan bukan cetakan kepada Perpustakaan Negara . 

YB Datuk Seri Mohamad Najib bin Tun Haji Abdul Razak, Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan telah merasmikan Minggu Komputer.

1987
Akta Perpustakaan Negara 1972 telah dipinda. 

Perpustakaan Negara Malaysia telah diletakkan di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan. 

1988
Perpustakaan Negara telah memperolehi sistem komputer pertamanya pada tahun 1988. 

Sistem Pembekalan Penerbitan telah dilancarkan. 

Dasar Negara bagi Perpustakaan dan Perkhidmatan Maklumat diluluskan oleh Parlimen. 

1990
Perpustakaan Negara Malaysia memulakan Sistem Katalog Awam Dalam Talian atau dikenali Online Public Access Catalogue (OPAC) yang membolehkan pengguna perpustakaan mencari sumber maklumat yang terdapat di Perpustakan Negara Malaysia. 

Perpustakan Negara telah dipertanggungjawab untuk membekalkan bahan-bahan perpustakaan kepada Pusat Sumber Malaysia di University of Ohio, Amerika Syarikat iaitu tempat Kerusi Tun Razak yang telah ditubuhkan sejak 1975. 

Dengan tertubuhnya terbitan Malaysia di perpustakaan tersebut, pengguna maklumat mengenai Malaysia dapat diperluaskan di Amerika Syarikat. Para pengguna di Amerika Syarikat yang ingin membuat rujukan , kajian dan penyelidikan mengenai Malaysia dapat merujuk bahan tersebut di Universiti Ohio. 

1992
Perpustakan Negara Malaysia akhirnya berpindah ke bangunan barunya di Jalan Tun Razak, dengan penuh azam untuk menjadikannya pusat sumber terulung bagi rakyat Malaysia kini dan masa depan. 

1993
Tiga bahagian penting ditubuhkan bagi memesatkan lagi fungsi Perpustakaan Negara kearah perkhidmatan yang cemerlang iaitu Bahagian Perhubungan Awam, Bahagian Penyelidikan Perpustakaan dan Pusat Sumber Media.

1994
Majlis Perasmian Bangunan Perpustakaan Negara oleh YAB Dato' Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri pada 16 Disember 1994, sebagai satu detik sejarah yang melambangkan satu kejayaan hasil daripada perjuangan dan ketekunan semua golongan yang terlibat. 

Perkhidmatan Perpustakaan Cawangan diserahkan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

1996
Perkhidmatan Perpustakaan Bergerak ditamatkan.

Pelancaran logo baru Perpustakaan Negara Malaysia.

1999
Persaraan Ketua Pengarah, Datin Mariam Abdul Kadir.

2000
Penganugerahan Sijil MS ISO 9002/1994.

2001
Persaraan Ketua Pengarah, Cik Shahar Banun Jaafar dan digantikan oleh Puan Zawiyah Baba dilantik sebagai Ketua Pengarah baru Perpustakaan Negara Malaysia.

Hikayat Hang Tuah disenaraikan dalam UNESCO The World Register Memory of the World.

2002
Penstrukturan semula Perpustakaan Negara Malaysia telah diluluskan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam.

Pelancaran Kempen Bulan Membaca oleh Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong di PWTC, Kuala Lumpur.

2005
Persaraan Ketua Pengarah, Dato' Zawiyah bt Baba dan digantikan oleh Dr. Hj. Wan Ali Wan Mamat dilantik sebagai Ketua Pengarah baru bagi Perpustakaan Negara Malaysia. 

2006
Persaraan Ketua Pengarah, Dr. Hj. Wan Ali Wan Mamat dan digantikan oleh Puan Siti Zakiah bt Aman telah dilantik sebagai Ketua Pengarah baru Perpustakaan Negara Malaysia. 

2008
Persaraan Ketua Pengarah, Puan Siti Zakiah bt Aman dan digantikan oleh Encik Raslin bin Abu Bakar telah dilantik sebagai Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia mulai 28 Januari 2008. 

2014
Persaraan Ketua Pengarah, Dato` Raslin bin Abu Bakar dan digantikan oleh Hajah Nafisah Binti Ahmad, seterusnya dilantik sebagai Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia mulai 1 Oktober 2014

YBhg. Tan Sri Dr. Ali Hamsa, Ketua Setiausaha Negara dilantik sebagai Ikon Membaca Perkhidmatan Awam

Dato’ Nafisah Ahmad dilantik sebagai Ketua Pengarah ke-9

Perpustakaan Komuniti Mini UTC Keramat Mall mula beroperasi di Keramat Mall, KL


2015
Garis Panduan Perpustakaan Masjid diterbitkan

Peraturan-peraturan PNM (Bayaran dan Denda) (Pindaan) 2015 telah diwartakan sebagai Warta Kerajaan Persekutuan P.U. (A) 222.

2016
PNM menyambut ulang tahun ke 50.

Malaysia telah berjaya dalam pembidaan untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai tuan rumah penganjuran 84th International Federation Library Associations and Institutions World Library and Information Congress (IFLA WLIC) 2018.

Penyerahan Kunci Bilik Penyimpanan Koleksi PNM.

Projek Rintis Penjenamaan Semula PD di bawah Tadbir Urus PNM (MyLIKE) dimulakan.

2017
Projek Perluasan u-Pustaka sebagai Hub Maklumat Negara di bawah RMKe-11 (RP2).

Pengiktirafan UNESCO Memory of the World International Register bagi lima naskhah manuskrip Cerita Panji pada tahun 2017.

Pengiktirafan pencapaian tertinggi bagi Modul Penialaian Outcome (JKPO) ICU JPM bagi projek pembinaan Bilik Penyimpanan Koleksi PNM di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia.


2018
Penganjuran IFLA World Library and Information Congress 2018 yang ke-84 bertemakan Transform Libraries Transform Societies: Reaching Out to the Hard to Reach.

Bangunan Perpustakaan Negara Malaysia diisytihar sebagai Warisan Kebangsaan di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 (Akta 645).

Jabatan Warisan Negara telah mengiktiraf 5 naskhah manuskrip Melayu Cerita Panji Koleksi Perpustakaan Negara Malaysia sebagai Objek Warisan Kebangsaan 2005 (AKta 645).

2019
Persaraan Dato’ Nafisah Ahmad sebagai Ketua Pengarah PNM.

YBrs Puan Maizan Ismail telah dilantik sebagai Ketua Pengarah PNM pada 17 Jun 2019.

Penyediaan perkhidmatan e-Book Beacon Zone melalui fasiliti Smart Tourism sempena Visit Malaysia 2020 (VM2020).

Pembukaan perpustakaan komuniti iaitu Perpustakaan Buku2U@Radia Bukit Jelutong dengan kerjasama Syarikat Sime Darby Development Sdn. Bhd.

*Artikel ini diambil secara kredit daripada laman web rasmi Perpustakaan Negara Malaysia

2 comments:

  1. Replies
    1. Artikel ini diambil secara kredit di dalam laman web Perpustakaan Negara Malaysia.

      Delete

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia