Thursday, October 8, 2015

Info : Kenapa huruf pada keyboard tidak ikut abjad?

Anda pengguna komputer?


Image result for keyboard
Cuba perhatikan huruf pada papan kekunci (keyboard) di mana anda menaip segala patah perkataan. Dari kiri ke kanan di bahagian atas, mengapa ia bermula dengan huruf Q,W,E,R,T,Y dan seterusnya.

Pernahkah anda terfikir mengapa huruf-hurufnya bercelaru? Kenapa tidak disusun mengikut turutan abjad seperti A,B,C,D,E,F,G dan seterusnya? Anda tahu tak, ada sebab mengapa huruf-huruf pada keyboard itu disusun berselerak. 

Image result for typewriterPapan kekunci pertama kali digunakan untuk mesin taip pada tahun 1868 yang dicipta oleh Christopher Latham Sholes. Ketika itu, papan kekunci yang dicipta Christopher menggunakan abjad ABCDE... dan bukannya QWERTY... seperti hari ini. Dengan susunan abjad yang betul, ia memudahkan para pengguna untuk mengetuk papan kekunci pada mesin taip. Waktu itu, huruf-huruf pada papan kekunci itu menggunakan tangkai yang apabila ditekan, ia akan mencetak huruf tersebut pada kertas yang dimasukkan ke dalam mesin taip tersebut. Oleh sebab minda para pengguna mesin taip memang sudah haal susunan abjad ABCDEFG.. maka kerja-kerja menaip jadi mudah dan cepat. Ia menjadikan orang menaip papan kekunci itu terlalu pantas hingga membuat tangkai-tangkai huruf pada mesin itu saling berhimpitan dan membuatnya selalu tersekat. Dan masalah ini yang selalu menyebabkan kerja menaip menjadi tergendala.

Kerana itu, seorang ilmuwan bernama E. Remington mencari idea dengan memperkenalkan kombinasi huruf QWERTY... Formula huruf ini pada papan kekunci dianggap sukar dan akan mengurangkan kelajuan tangan pengguna untuk menaip.

Ternyata formula Remington berjaya. Ia membuatkan pengguna agak lambat untuk menaip mengikut kombinasi baru itu, sekali gus mengurangkan kerosakan mesin taip ketika itu. Dan kombinasi itu terus kekal digunakan sehinggalah ke hari ini.

 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...