MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Thursday, May 8, 2014

CARA DIDIK ANAK HARGAI WANG


Ada kalanya ibu bapa tidak dapat menolak kehendak anak-anak yang mahukan permainan. Biarpun ratusan ringgit harganya, ibu bapa berusaha untuk mendapatkannya agar dapat memuaskan hati anak-anak. Tidak salah jika memenuhi impian anak-anak ini. Bagaimanapun ibu bapa harus mendidik anak-anak mengenai nilai wang dan tidak semua yang dihajati akan menjadi milik mereka. 

Sesuai dengan kata pepatah, melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Ibu bapa perlu memberi pendedahan kepada anak-anak ketika mereka masih kecil, iaitu seawal mereka tahu mengira dan mengenal nilai wang. Terdapat pelbagai cara yang boleh dilakukan ibu bapa bagi memastikan anak-anak tahu menghargai wang. Antaranya : 

Ajar nilai harga 
Pada usia tiga hingga lima tahun, anak-anak dapat mengetahui mengenai wang menerusi pemerhatian dan perlakuan ibu bapa. Oleh itu, ibu bapa boleh membawa anak ketika membeli belah dan menerangkan mengenai wang dengan menunjukkan harga barang. Mungkin pada mulanya mereka kurang memahami namun lama kelamaan setelah menerima pendedahan, mereka akan mengetahui mengenai nilai duit. 

Latih anak untuk membayar 
Selepas makan atau membeli barangan, berikan wang kepada anak dan minta dia membayarkan di kaunter dengan ditemani ibu bapa. Cara ini, mereka dapat mengetahui untuk mendapatkan barangan harus menggunakan wang. Cara ini juga membolehkan mereka terus menghargai wang dan menilai proses pertukaran wang menerusi pemberian baki yang diberikan. Terangkan kepada anak mengenai situasi yang berlaku. Sebaiknya, gunakan gaya bahasa mudah supaya si kecil yang belum bersekolah akan lebih memahami. 

Sistem elaun 
Bagi anak-anak yang bersekolah rendah, berikan elaun setiap hari atau secara mingguan supaya mereka berpeluang menggunakan wang dengan bijak dan menyimpan baki yang ada di tangan mereka. Pemberian elaun boleh mendidik mereka menggunakan sumber kewangan secara bijak serta berwaspada ketika membeli supaya dapat berjimat cermat. 

Babitkan anak dalam merancang percutian 
Sebelum memilih destinasi pelancongan, pastikan anak-anak turut terbabit dalam pemilihan lokasi serta aktiviti yang akan diadakan. Beri peluang kepada mereka untuk membuat keputusan kerana mereka akan dapat belajar mengenai perbelanjaan yang akan ditanggung ibu bapa serta jumlah duit yang akan dikeluarkan. Katakan juga kepada anak-anak bahawa setiap pilihan ada kelebihan dan kekurangannya. 

Libatkan anak ketika membuat bajet keluarga 
Pembabitan ahli keluarga adalah sangat penting ketika membuat bajet keluarga. Ini bagi memastikan anak-anak lebih tahu mengenai nilai wang dan bertanya harga sesuatu barang. Mereka juga tidak akan meminta dibelikan barang di luar kemampuan ibu bapa kerana sejak awal sudah ditetapkan bajet yang harus diikuti. 

Elak mengajar anak mengenai barangan berjenama 
Ada sesetengah ibu bapa mudah berasa kasihan dengan anak-anak dan berupaya memenuhi permintaan mereka dengan membelikan barangan mahal atau berjenama. Sebenarnya sejak kecil mereka langsung tidak mengenali jenama dan harga barangan sekiranya ibu bapa tidak mengajarnya. Jadi sekiranya anda tidak mahu anak-anak membesar menjadi remaja yang meminta-minta dibelikan barangan mahal dan mewah, sebaiknya latih mereka untuk menghargai wang dan betapa susah untuk mendapatkannya sejak kecil lagi. 

Galakkan menabung 
Mengajar anak-anak menabung untuk mendapatkan sesuatu barang adalah cara terbaik mendidik mereka menghargai wang. Cara ini membantu mereka untuk mendapat lebih memahami kaedah mendapatkan sesuatu barang dengan berusaha dan bukan meminta daripada ibu bapa semata-mata. 

Bekerja sendiri 
Bagi anak-anak yang sudah bersekolah dan menunggu keputusan peperiksaan, bantu mereka menjadi lebih berdikari dengan menggalakkan mereka menambahkan simpanan dengan bekerja sambilan terutamanya pada cuti persekolahan. Ajarkan juga cara mengendalikan rekod kewangan yang boleh memantau pendapatan dan perbelanjaan. 

Ibu bapa contoh terbaik 
Ibu bapa harus menunjukkan contoh teladan yang baik kepada anak-anak. Tonjolkan teladan yang baik seperti mengira balik wang baki yang diterima selepas membayar dan tidak terus memasukkan ke dalam dompet. Biarpun tindakan sebegini agak kecil, ia memberi impak yang besar kepada anak untuk menilai harga wang. 

Perbincangan 
Sentiasa berbincang dengan anak mengenai aspek praktikal pengurusan kewangan seperti menabung dan membuat pembelian bijak. Ini kerana pengurusan wang yang bermanfaat boleh membantu anak-anak menetapkan matlamat dalam hidup mereka.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia