MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Thursday, January 5, 2012

Soal Jawab: Perumpun sesuai pikat semilang, udang galah


SOAL: Assalamualaikum Pok Mud's, saya mahu penjelasan umpan yang sesuai memancing sembilang di dasar berselut dan umpan paling berkesan memancing udang galah di sungai berarus?
Ingin tahu, Pontian, Johor.
 
Jawapan: Sembilang adalah antara spesies ikan yang dietnya beraneka jenis. Tidak kira umpan hidup, mati dan umpan bercengkerang turut tergolong dalam diet sembilang. Malah umpan busuk seperti sotong mati, udang mati yang merah kulitnya juga boleh dibuat umpan jika ada pemancing sanggup menahan baunya.

Memancing semilang di dasar berselut amat sesuai menggunakan perumpun segar iaitu yang masih merah badannya.

Perumpun amat digemari semilang kerana ia adalah hidupan yang turut mendiami dasar berselut. Maka dipercayai sembilang yang meronda di dasar turut memburu perumpun sebagai makanan. Cuma sedikit kerumitan timbul jika menggunakan perumpun iaitu ada anak ikan turut sama menggerutu umpan itu sebelum dijumpai sembilang.

Selain itu, penggunaan umpan lintah sungai juga amat berkesan kerana memang diketahui umum bahawa sembilang saja yang menelannya.

Sekiranya kawasan berkenaan tiada gangguan anak ikan, perumpun urat atau sarang adalah yang terbaik. Umpan sesuai menjerat udang galah ketika berarus ialah daripada jenis yang yang berbau sama ada bagi memudah dijumpai udang galah.

Disyorkan perumpun, disusuli cacing dan anak udang beras (sama segar atau sebaliknya) dengan syarat pastikan pemberat mencecah dasar dan gunakan perambut pendek kira-kira sejengkal sudah memadai.

Sumber daripada : Berita Harian

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia