MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Monday, January 2, 2012

Kesusasteraan Melayu Di Hujung Tanduk?

Kedudukan Kesusasteraan Melayu sebagai suatu subjek yang terumbang-ambing dalam sistem pendidikan sekolah negara tidak boleh dinafikan dan justeru itu tidak menghairankan apabila pelajar aliran sastera ditawarkan hanya kepada pelajar yang lemah pencapaian mereka.

" Kedudukan pelajar yang sememangnya tidak berminat dalam pelajaran memburukkan pencapaian mereka, lalu langkah Kementerian Pelajaran memperkenalkan Komponan Sastera Dalam Bahasa Melayu (KOMSAS) tidak memberi hasil seperti diharapkan.
Saya juga berharap sukatan mata pelajaran yang baru diperkenalkan seperti mewujudkan kerja kursus dengan mewajibkan pelajar menghasilkan sajak, cerpen, drama atau novel, sekali gus membantu mengasah bakat mereka dalam bidang kepengarangan. - Mohd Azlee Lee Abdullah @ Lee Cheong Beng, Guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Peramu Jaya, Pekan "
 
Senario ini seolah-olah tiada penghujungnya, apatah lagi pelajar masa kini disogokkan dengan kepentingan Sains sebagai suatu subjek yang mempunyai nilai ekonomi tinggi, sehingga bukan saja Kesusasteraan Melayu terpinggir, malahan Bahasa Melayu turut tidak dipedulikan kerana penekanan berlebihan kepada Bahasa Inggeris.

Guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Peramu Jaya, Pekan, Azlee @ Lee Cheong Beng yang pernah dinobatkan sebagai Guru Cemerlang Bahasa Melayu, melihat subjek Kesusasteraan Melayu di sekolah bukan saja berada pada tahap membimbangkan, malahan sudah hampir pupus.

“Lebih menyedihkan bila ada sesetengah pengetua dari aliran sastera juga tidak berminat menawarkan subjek ini kepada pelajar mereka. Tanggapan masyarakat begitu mempengaruhi pentadbir sekolah dalam menawarkan Kesusasteraan Melayu kepada pelajar.

“Kesusasteraan Melayu dilabel sebagai tiada nilai komersial dan tiada jaminan masa depan kepada pelajar. Sekolah yang menawarkan ini Kesusasteraan Melayu pula mengkhususkan kepada pelajar dari kelas yang lemah dan tidak berminat untuk belajar semua subjek termasuk sastera,” katanya kepada Sastera ketika diminta mengulas mengenai , baru-baru ini.
Azlee atau nama sebenarnya Lee Cheong Beng yang berpengalaman mengajar subjek Kesusasteraan Melayu selama 10 tahun berharap perubahan dalam sistem pendidikan perlu dilakukan segera demi mengelakkan subjek yang dapat membantu melahirkan insan bersahsiah daripada lupus.

Beliau yakin bahawa pemilihan guru yang berkebolehan untuk pengajaran mata pelajaran penting bagi memancing minat pelajar untuk bersungguh-sungguh memahami apa yang diajarkan kepada mereka.

“Pencapaian pelajar antaranya bergantung kepada guru yang mendidik mereka. Justeru, pemilihan guru mestilah dalam kalangan mereka yang arif mengenai sastera, berminat dan berupaya memahaminya apa yang diajarkan.

“Saya juga berharap sukatan mata pelajaran yang baru diperkenalkan seperti mewujudkan kerja kursus dengan mewajibkan pelajar menghasilkan sajak, cerpen, drama atau novel, sekali gus membantu mengasah bakat mereka dalam bidang kepengarangan ,” ujarnya.

Azlee turut mendedahkan kepada Sastera, di Pekan, Pahang, subjek Kesusasteraan Melayu langsung tidak ditawarkan sebagai subjek elektif walau di sebuah sekolah sekalipun dan hanya menimba sedikit ilmu mengenai dunia kesusasteraan menerusi KOMSAS.

Berhubung langkah Kementerian Pelajaran membekalkan beberapa naskhah buku tambahan mengenai teknik penulisan karya kreatif yang diletakkan di perpustakaan, selain teks KOMSAS bagi membantu pelajar menghasilkan kreatif, Azlee tidak melihat pendekatan terbabit banyak membantu.

“Karya tambahan sebenarnya tidak banyak membantu pelajar untuk meminati sastera dan menguasai sastera, sebaliknya teknik mengajar yang pelbagai dan cara guru memikat minat pelajar perlu diperbetulkan terlebih dulu.

“Selain itu, penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran amat membantu. Banyakkan kegiatan sastera seperti pertandingan deklamasi puisi, bersyair dan pementasan drama bagi memupuk minat pelajar terhadap sastera,” jelasnya.

Guru SMK Adela, Kota Tinggi, Ismail Mohamad Zain yang berpengalaman mengajar Bahasa Melayu lebih 24 tahun, menyokong penuh sekiranya KPM berhasrat mengeluarkan buku tambahan kerana ia juga sekali gus turut memberi manfaat kepada guru.

“Saya turut menghantar buku cadangan karya sendiri, KOMSAS Peta Visual untuk Tingkatan 1, 2, 4 dan 5 berbentuk peta minda. Buku ini memuatkan kajian karya sastera bermutu berserta contoh untuk rujukan pelajar dan diselitkan ilustrasi serta komik berwarna-warni untuk menarik minat mereka,” katanya.

Pelajar aliran sastera yang sedang menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Nurul Wafa Aula Alias, 17, berkata teks KOMSAS banyak membantu penulis muda mengenai kaedah mengarang yang betul dan teratur.

“Kebanyakan pelajar negatif terhadap Kesusasteraan Melayu dan terpengaruh dengan tanggapan ia sukar difahami dan terlalu serius.

“Mengajak pelajar menghayati dan mendalami teks KOMSAS terlebih dulu adalah lebih baik berbanding menyediakan buku tambahan yang mungkin menambah rasa bosan pelajar untuk mendalami sastera,” ujarnya.


Sumber Daripada : 
Latifah Arifin
(Berita Harian)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia