MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Tuesday, October 18, 2016

Unit Penyelamat Di Dalam Air (SCUBA)

Image result for unit scuba bomba

Pengenalan
Peranan Unit Penyelamat Di Dalam Air adalah untuk menangani insiden dan kecemasan yang berlaku di dalam air. Unit ini terdiri daripada pegawai dan anggota berkelayakan yang dilatih di dalam dan luar negara. Umumnya, Unit Penyelamat Di Dalam Air, JBPM mempunyai lesen daripada Persatuan Penyelam "National Association Under Water Instructor (SSI)".

Latar Belakang
Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia, Wakaf Tapai adalah merupakan Pusat Kecemerlangan Pasukan SCUBA. Justeru itu, semua penganjuran kursus-kursus berkaitan dengan pasukan SCUBA akan dianjurkan di sini yang meliputi kursus-kursus Asas SCUBA, Open Water SCBA Diver, Advanced SCUBA Diver, Rescue SCUBA Diver, Master SCUBA Diver, Dive Master SCUBA Diver, Assistant Instructor dan Instructor.


VISI"Menjadi sebuah pasukan penyelamatan di air yang bertaraf antarabangsa."


MISI
"Pasukan penyelamatan di air Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia komited
untuk memberi perkhidmatan kebombaan dan penyelamatan yang profesional
bagi menyelamatkan nyawa, harta benda dan alam sekitar
dengan menggunakan sumber secara berkesan dan teknologi terkini."

Keanggotaan
Sehingga sekarang, Akademi Bomba Dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai mempunyai keanggotaan pasukan penyelam seramai 7 orang. Dimana 2 orang Dive Master dan 5 orang Advanced SCUBA Diver.

Aktiviti SemasaSetiap anggota penyelam JBPM di FRAM Wakaf Tapai perlu menjalani latihan selaman atau latihan Currency setiap bulan sekurang-kurangnya 9 jam.

Perancangan tahunanMembantu FRAM Wakaf Tapai menjalankan kursus melibatkan pasukan selam JBPM sekurang-kurangnya 12 kali setahun.

Sumber daripada : Portal ABPM Wakaf Tapai

2 comments:

  1. Thanks for sharing this awesome blog with us.

    ReplyDelete
  2. Wonderful post have been shared and your information about the scuba diving is too informative

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia