MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Friday, October 14, 2016

Soalan lazim tentang kerjaya anggota bomba

banner3vz



1. Soalan: Saya sangat berminat untuk menjadi seorang anggota bomba. Bagaimanakah caranya untuk memohon bagi jawatan yang sesuai dengan kelulusan saya hanya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)?
Jawapan: Sekiranya anda mempunyai kelulusan SPM, anda boleh memohon Jawatan Pegawai Bomba Gred KB 17. Bagi permohonan tersebut, anda perlu memohon melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) melalui laman web SPA di http://www.spa.gov.my.

2. Soalan: Saya memiliki kelulusan akademik Diploma dari universiti tempatan. bolehkah saya memohon jawatan sebagai pegawai bomba dan apakah jawatan yang sesuai dengan kelayakan akademik saya?
Jawapan: Bagi kelulusan akademik Diploma, anda boleh memohon jawatan sebagai Penolong Penguasa Bomba Gred KB29 dan cara permohonan masih lagi melalui laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) melalui laman web SPA di http://www.spa.gov.my.

3. Soalan: Saya memiliki kelulusan akademik Ijazah Sarjana Muda dari universiti tempatan. bolehkah saya memohon jawatan sebagai pegawai bomba dan apakah jawatan yang sesuai dengan kelayakan akademik saya?
Jawapan: Bagi kelulusan akademik Diploma, anda boleh memohon jawatan sebagai Penguasa Bomba Gred KB41 dan cara permohonan masih lagi melalui laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) melalui laman web SPA di http://www.spa.gov.my.

4. Soalan: Adakah cara lain untuk memohon menjadi pegawai bomba selain daripada melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam?
Jawapan: Sekiranya anda ingin menjadi pegawai bomba dalam erti kata lain memasuki Skim Perkhidmatan Pegawai Bomba Gred KB17, Penolong Penguasa Bomba Gred KB29 atau Penguasa Bomba Gred KB41, anda hanya boleh memohon melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) melalui laman web SPA dihttp://www.spa.gov.my.

5. Soalan: Adakah saya boleh memohon melalui Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai, sekiranya saya ingin menjadi anggota Bomba?
Jawapan: Tidak boleh. Anda hanya boleh memohon melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) di laman web SPA di http://www.spa.gov.my.

6. Soalan: Bagaimanakah proses pemilihan bagi memasuki skim Pegawai Bomba Gred KB17 dan Penolong Penguasa Bomba Gred KB29?
Jawapan: Terlebih dahulu anda perlu membuat permohonan melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan tunggu sehingga dipanggil untuk melalui Pemeriksaan Fizikal, Pancaindera dan Ujian Kecergasan yang akan dimaklumkan melalui surat atau laman web SPA. Selepas berjaya dalam Pemeriksaan tersebut, anda akan dipanggil untuk melalui proses seterusnya iaitu Proses Temuduga yang akan dijalankan pada tarikh yang lain. Selepas berjaya dalam temuduga, anda akan ditawarkan untuk Jawatan tersebut sama ada Pegawai Bomba Gred KB17 atau Penolong Penguasa Bomba Gred KB29. Untuk maklumat lanjut bagi proses Pemeriksaan Fizikal, Pancaindera dan Kecergasan Fizikal atau maklumat lain berkaitan kerjaya, sila klik disini.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia