Dalam
konteks pekerjaan, motivasi juga dianggap perkara yang paling
penting. Pekerja yang
bermotivasi akan sentiasa menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan
penuh semangat dedikasi dan bersikap proaktif. Pekerja seperti inilah
yang mampu meningkatkan prestasi dan kecemerlangan organisasi.
Latar
belakang pekerja, keperibadian, falsafah hidup adalah antara faktor
yang boleh mempengaruhi prestasi dan motivasi pekerja. Untuk itu,
pengurus sumber manusia perlu memahami kehendak dan keperluan
pekerja. Kehendak dan keperluan ini juga memerlukan keseimbangan.
Justeru, memahami kehendak dan keperluan pekerja itu bermula dengan
memahami keperluan manusia.
Abraham
Maslow (1943) menganggap motivasi sebagai sesuatu yang kompleks.
Beliau menganggap bahawa individu akan terus bermotivasi disebabkan
oleh sesuatu matlamat. Matlamat ini dianggap sebagai keperluan yang
perlu dipenuhi oleh semua manusia tanpa mengira budaya, persekitaran
dan perbezaan generasi. Maslow dalam "a
theory of human motivation"
menyatakan terdapat lima (5) tahap keperluan manusia.
Keperluan
pertama adalah keperluan
fisiologi. Ia
adalah keperluan asas manusia seperti makan, minum, tidur, tempat
kediaman dan sebagainya. Peralatan untuk melaksanakan sesuatu kerja
seperti komputer, pencetak, kerusi, meja, kenderaan dan sebagainya
yang berkaitan dengan sesuatu pekerjaan atau tugas juga merupakan
keperluan fisiologi. Sekiranya salah satu daripada keperluan ini
tidak dipenuhi, ia akan mempengaruhi tumpuan pekerja semasa
menjalankan tugas.
Tahap kedua
adalah keperluan
keselamatan.
Termasuk di dalam
keperluan ini adalah keselamatan peribadi, keselamatan kewangan,
kesihatan dan mangsa penyalahgunaan kuasa dan sebagainya.
Keperluan
sosial (kasih
sayang dan kepunyaan)
adalah keperluan ketiga yang perlu dipenuhi. Ia
merupakan keperluan untuk dicintai dan perasaan kekitaan.
Semua pekerja perlu merasai bahawa mereka diperlukan dan
mempunyai peranan tersendiri di dalam organisasi. Jika dipenuhi,
perasaan ketegangan dan tekanan (stress)
di kalangan pekerja dapat dielakkan atau dikurangkan.
Tahap
seterusnya adalah penghargaan
kendiri (esteem).
Keperluan ini berkaitan
dengan keperluan untuk menghormati dan dihormati. Pekerja perlu
diberi kepercayaan dan tugas yang boleh memberi mereka peluang untuk
memberi sumbangan kepada organisasi. Ini akan meningkatkan
penghargaan kendiri atau self-esteem.
Mungkin
penghargaan kendiri kendiri dalam konteks pekerjaan adalah ucapan
penghargaan daripada ketua jabatan,
anugerah dan penghargaan daripada jabatan atau peluang kenaikan
pangkat.
Tahap terakhir
adalah keperluan kesempurnaan
kendiri. Keperluan
ini berkaitan dengan keperluan
untuk mencapai cita-cita diri sendiri mengikut potensi seseorang
manusia. Mengikut Maslow, keperluan untuk kesempurnaan kendiri dapat
memberi motivasi yang berkekalan.
Keperluan
peringkat kedua hingga
peringkat kelima
merupakan keperluan psikologi. Agak sukar untuk menentukan yang mana
satu menjadi keutamaan seseorang pekerja. Kesemua keperluan ini
mungkin tidak boleh dipenuhi dalam satu masa. Oleh itu, perancangan
dan pendekatan yang sesuai oleh pihak pengurus sumber manusia adalah
amat penting dalam meningkatkan tahap motivasi pekerja.
SUMBANGAN ARTIKEL
Oleh: Sukri
Suhaimi
Cawangan
Pengurusan Sumber Manusia
Jabatan Bomba
dan Penyelamat Malaysia
No comments:
Post a Comment
Terima kasih di atas komen / cadangan anda...