MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, October 15, 2014

10 Tasik Semula Jadi Tercantik Di Dunia









1) Tasik Gua Melissani, Greece
Terletak di Pulau Kefolonia dan dikelilingi hutan, gunung serta laut. Tasik ini ditemui pada 1951 dan mempunyai banyak mitos berkaitan dengannya. Ia juga merupakan destinasi perlancongan terkenal dan dianggap salah satu tasik paling indah di dunia.


 
2) Tasik Plitvice, Croatia 
Boleh ditemui Tasik Taman Negara Plitvice di Croatia. Taman negara ini adalah terbesar dan tertua di negara itu. Ia mengandungi 16 tasik di mana 12 daripadanya dikategorikan sebagai tasik atas tanah dan selebihnya tasik rendah.


 
3) Tasik Gua Yucatan, Mexico
Tasik ini bukan sahaja tersenarai sebagai tasik terindah tetapi juga merupakan salah satu tasik paling misteri kerana mempunyai pelbagai mitos dan fakta menarik. Terletak di Tiger Che di Semenanjung Yucatan di utara Mexico dan berusia sekitar 2 juta tahun.



 
4) Tasik Matheson, New Zealand
Terletak berhampiran Fox Glacier, tasik ini dikelilingi Gunung Tasman dan Cook dan imej dua gunung yang dipantulkan ke dalam tasik membuatkan tasik kelihatan cantik. Tasik glasier ini terbentuk sekitar 14,000 tahun dahulu.



 
5) Tasik Peyto, Kanada
Nama tasik ini diambil sempena Rang Undang-Undang Peyto dan terletak di Taman Negara Banff di Alberta. Warna hijau semasa musim panas menjadikan ia sebagai tempat terkenal dengan pemandangan indah dan mengambil gambar.



 
6) Tasik Shangrila, Pakistan
Juga dikenali sebagai Tasik Lower Kachura dan terletak di Shangrila Resort di Skardu, Pakistan. Selain daripada tasik yang indah, keunikan lain tasik ini adalah terdapat sebuah restoran yang dibina di atas badan pesawat yang terhempas di tasik tersebut.



 
7) Tasik Bled, Slovenea
Terletak di Julian Alps, ia mengelilingi sebuah pulau dikenali sebagai Pulau Bled yang merupakan satu-satunya pulau semula jadi di Slovenea. Terdapat juga istana Bled di atas tengah-tengah tasik yang dianggap istana tertua di negara itu. Juga dikenali dengan sukan mendayung dan pernah menjadi tuan rumah Kejohanan Mendayung.



 
8) Tasik Dal, India
Terletak di Srinagar, ia juga dikenali dengan nama Permata Mahkota Kashmir, juga merupakan sumber perlancongan, rekreasi, memancing dan digunakan untuk penuaian tumbuhan air. Terdapat juga rumah bot pelbagai warna yang dikenali sebagai shikaras untuk bersiar-siar dan bersantai.



 
9) Tasik Gua Reed Flute, China
Adalah salah satu tasik tercantik di dunia yang terletak di Guilin dan merupakan tempat perlancongan yang terkenal. Ditemui pada 792 Masihi iaitu kira-kira 180 juta tahun dahulu. Kini ia dianggap mercu tanda Guilin.



 
10) Tasik Lima Bunga, China
Boleh didapati di Lembah Jiuzhaigou di barat daya China. Lembah ini adalah Taman Negara dan juga rizab alam semula jadi yang terkenal dengan air tasik berwarna warni, air terjun dan puncak salji. Tasik Lima Bunga atau Tasik Wuhua adalah salah satu daripada banyak tasik yang terdapat di sini dan namanya diambil daripada airnya yang berwarna biru, hijau gelap, kuning dan banyak lagi.
 

1 comment:

  1. thank you...this is so helpful for my geography task.

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia