MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Tuesday, December 8, 2020

Tip pemakanan untuk remaja



 Makanan ringan tidak bagus untuk badan - Ramai remaja yang makan makanan ringan pada hampir setiap hari. Ini termasuklah air berkarbonat dan snek ringan seperti cip kentang. Berbanding makanan dimasak di rumah, makanan ringan ternyata mempunyai lebih kolesterol serta kandungan gula dan garam yang amat tinggi. Jadi tidak mustahil pada peringkat umur yang begitu muda, anda mungkin menghidap penyakit yang berbahaya seperti tekanan darah tinggi, jantung tersumbat, diabetes dan sebagainya akibat pengambilan makanan ringan secara berlebihan.

Ubahcara pemakanan - Jika sebelum ini anda sering minum air berkarbonat, cuba tukar diet kepada air yang tidak mengandungi kandungan gula yang tinggi. Jangan lupa untuk mengambil sarapan pada setiap pagi dan tidak beli makanan ringan secara berlebihan. Andai kata anda seorang yang gemar berada di dapur, elakkan daripada meletakkan garam yang begitu banyak di dalam masakan.

Tukar persepsi terhadap makanan - Jangan sesekali memilih makanan kerana ia lazat dan enak, sebaliknya pilihlah makanan yang berkhasiat dan bagus untuk kesihatan. Contohnya, anda rasakan cip kentang sangat enak dan boleh dibawa ke mana saja tapi menurut kajian saintifik membuktikan bahawa makanan itu tidak baik untuk kesihatan. Oleh itu, fikirkan kembali bahawa makanan seperti susu, keju dan ayam adalah jauh lebih berkhasiat serta menjadikan anda lebih sihat.

Ubah suasana tempat makan - Pilihlah tempat makan yang mengandungi pelbagai makanan yang berkhasiat. Jika anda gemar membeli snek di kedai, cuba tukar selera anada kepada roti pula. Jangan segan untuk bercakap dengan pihak kantin sekolah bagi mencadangkan makanan yang berkhasiat dan rendah lemak. Selepas ini, anda tidak perlu pergi ke kedai makan yang mahal, sebaliknya hanya makan di kantin sekolah saja.

Sentiasa motivasi diri - Ingat bahawa setiap remaja yang gemar makan snek mengalami peningkatan berat badan yang lebih berbanding mereka yang jarang makan snek. Diet mengandungi makanan berkhasiat diselang dengan snek dapat meningkatkan kadar pengambilan nutrien seperti kalsium yang amat penting dalam pembentukan tulang yang kuat. Makan secara seimbang tidak bermakna anda perlu mengabaikan snek, tapi jadikan pengambilan snek itu secara berkala.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia