MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Tuesday, November 24, 2020

Cergas minda dan elak kemurungan dengan minum kopi


Kopi berasal daripada jenis tanaman yang dikenali dengan nama Coffea. Dalam industri kopi komersial, terdapat dua jenis biji kopi yang penting iaitu Arabica dan Robusta.


Kebaikan kopi untuk kesihatan dan kecantikan memang banyak. Untuk mendapatkan khasiatnya semaksimum mungkin adalah dengan minum kopi tanpa sebarang tambahan gula atau susu.


Berikut adalah kebaikan kopi.


Meningkatkan tahap tenaga - Kopi dikatakan mampu membantu si peminum rasa kurang letih dan meningkatkan tahap tenaga. Ini adalah kerana ia mengandungi perangsang yang dikenali sebagai kafein. Selepas anda minum kopi, kafein itu akan diserap masuk ke dalam aliran darah dan seterusnya otak. Kafein akan menghalang penghambat pemancar saraf dalam otak yang menyebabkan kesan peransang. Kaedah ini memperbaiki tahap tenaga, mood dan pelbagai aspek fungsi otak.


Bantu bakar lemak - Kafein ditemui dalam hampir semua suplemen pembakar lemak yang dijual secara komersial. Ini kerana kafein antara salah satu bahan asli yang dikatakan mampu membantu dalam pembakaran lemak. Terdapat pelbagai kajian yang telah menunjukkan kafein mampu meningkatkan pembakaran lemak dan merangsang kadar metabolik.


Menjaga kesihatan mulut - Kopi dikatakan memiliki sifat antibakteria yang baik bagi kesihatan mulut. Hal ini dikatakan mampu membantu penyembuhan gigi berlubang, plak dan jangkitan gusi.


Mengurangkan risiko diabetes tahap 2 - Perlu diingat, bagi mendapatkan khasiat ini anda perlu minum kopi tanpa sebarang pemanis atau gula mahupun susu. Terdapat beberapa kajian yang telah menunjukkan bahawa peminum kopi memiliki risiko rendah untuk mendapat diabetes tahap 2. Ini kerana kandungan zat asid klorogenat dikatakan membantu prestasi penghambatan penyerapan gula pada peningkatan pembentukan insulin.


Melindungi daripada penyakit Alzheimer dan Demensia - Alzheimer merupakan salah satu penyakit yang mampu menyerang mereka yang berusia 65 tahun ke atas. Kopi dikatakan telah diuji mampu meningkatkan perlindungan terhadap meningkatkan perlindungan terhadap penyakit yang berhubungan dengan kemerosotan fungsi saraf.


Menentang kemurungan - Kemurungan adalah penyakit mental yang serius menyebabkan kualiti hidup terjejas. Dalam kajian yang telah dilakukan di Harvard pada tahun 2011 mendapati wanita yang minum empat cawan atau lebih banyak kopi dalam sehari memiliki 20 peratus risiko rendah menjadi murung.


Sumber antioksidan terbanyak dalam diet Barat - Dikatakan mereka yang mengamalkan pemakanan diet barat atau western diet, kopi antara salah satu aspek menyihatkan dalam diet itu. Ini kerana kopi mengandungi sejumlah antioksidan tinggi. Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa mereka yang mendapat lebih banyak antioksidan daripada kopi jika dibandingkan dengan buah-buahan dan sayuran digabungkan.


Kopi untuk masker wajah - Manfaat biji kopi banyak digunakan untuk pembuatan masker wajah pada salon-salon kecantikan. Kegunaannya menjadikan kulit tegang dan membuang sel kulit mati. Biji kopi juga dikatakan dapat digunakan sebagai krim antimikrob untuk pembersih wajah.


Tip pengambilan kopi


Berikut adalah tip dalam pengambilan kopi :

  • Minum maksimum dua gelas dalam satu hari.
  • Elakkan minum pada waktu malam. Jika boleh minum tidak lebih daripada pukul 4 petang.
  • Jangan minum kopi dengan gula berlebihan.
  • Jika boleh, minum kopi tidak kurang daripada tiga jam ianya dibuat.

*sumber daripada Majalah Mingguan Wanita | Vol.2 Januari 2019

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia