MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, March 1, 2017

5 Kesan Buruk Tangguh Waktu Makan

Image result for makan

Perubahan hormon
Apabila waktu makan ditangguhkan maka berlakulah ketidakseimbangan hormon di dalam tubuh. Selain membuatkan pertambahan berat badan, anda juga akan berhadapan situasi mudah berasa tertekan dan pening kepala.

Masalah di bahagian pencernaan
Sebaliknya, makanlah tiga hari sekali bagi mendapatkan tubuh dan tahap kesihatan yang konsisten. Pastikan menu yang diambil seimbang dan bernutrisi. Hal ini amat penting agar fungsi sistem pencernaan berjalan lancar da teratur.

Kenaikan berat badan
Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan dengan cara 'mencuri' waktu makan maka tindakan itu adalah salah sama sekali. Kebiasaannya cara itu hanya akan mengganggu perjalanan sistem tubuh dan akhirnya menjadikan berat badan anda semakin bertambah.

Pengaruhi tabiat makan
Mengelak waktu makan pastinya akan menjejaskan waktu makan anda yang sebenar. Oleh sebab itu, jangan sekali-kali cuba untuk menangguhkan waktu makan yang menjadi kebiasaan anda.

Mudah penat
Pola pemakanan yang tidak teratur mampu melambatkan sistem metabolisme dalam badan. Kesannya, anda mudah berasa penat apabila melakukan sebarang kerja. Hal ini secara tidak langsung akan mempengaruhi fungsi normal dari keseluruhan sistem tubuh yang biasa berjalan dengan baik.

Kompilasi diabetes
Sekiranya anda tergolong sebagai pesakit diabetes maka menangguhkan waktu makan hanya akan menimbulkan kesan buruk pada kesihatan tubuh. Kurangnya sumber glukosa dalam badan boleh membuatkan keadaan kesihatan bertambah buruk.

Jejaskan kesihatan otak
Tahukah anda bahawa glukosa berfungsi sebagai bahan bakar kepada otak? Justeru, apabila anda menangguhkan waktu makan maka kandungan glukosa dalam badan mulai berkurangan. Secara tidak langsung ia menjejaskan perkembangan otak dan membuatkan ia kurang berfungsi dengan baik.

1 comment:

  1. Takut pula bila baca entry ni dah la selau tangguh waktu makan ni hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia