MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Friday, March 27, 2015

Kepentingan Pengambilan Serat

Fiber membantu meransang sistem penghadaman dan mengelakkan sembelit

Apakah yang dimaksudkan dengan serat?
Serat adalah bahagian daripada tanaman yang tidak boleh dicerna oleh manusia. Tanaman memberikan kekuatan dan struktur mereka. Serat yang ditemui dalam biji-bijian, bijirin, gandum, buah-buahan, sayuran, Psyllium sekam, kacang-kacangan, biji-bijian dan polong-polongan (kacang kering, kacang polong, dan lentil). Namun, serat hanya ditemui di kerajaan tanaman, sementara haiwan seperti daging, ikan dan produk susu tidak mengandungi serat.

Mengapa serat penting?
Ahli kesihatan percaya bahawa bermula di usus besar, dan membekalkan tubuh anda dengan serat yang cukup setiap hari adalah penting untuk fungsi usus dan usus besar. Diet tinggi serat juga membantu mengawal berat badan dengan membuat anda merasa kenyang lebih lama selepas makan dan kecil kemungkinannya untuk makanan ringan.

Siapa yang memerlukan serat?
Setiap orang harus memerlukan serat setiap hari terutama bagi mereka pesakit diabetes dan kegemukan.

Berapa banyak serat yang harus saya perlukan?
Nutrisi cadangan adalah untuk 20-35 gram jumlah semua jenis serat per hari. Secara berperingkat menambah serat ke dalam makanan anda, anda juga didorong untuk minum lebih banyak cecair saat anda meningkatkan jumlah serat yang anda makan. Bilangan yang disarankan adalah lapan gelas air sehari.

 
Fiber banyak terkandung dalam semua bijirin seperti beras, gandum, oat, psyllium husk , buah-buahan, sayur-sayuran dan kekacang seperti soya, kacang tanah, dhal, pea, guava dan sebagainya.

Bagaimana Fiber Mempengaruhi saluran usus?
Fiber akan Meningkatkan gerakan saluran najis di dalam usus. Bahan bergetah yang boleh menghancurkan usus untuk membantu membuang sisa toksiK di dalam usus.

Serat boleh benar-benar membantu untuk mengendalikan berat badan?
Serat akan memanjangkan tempoh makanan dalam perut dan memberikan rasa sepenuhnya. Tindakan ini dapat membantu anda mengehadkan kalori. Selain itu, pola pemakanan yang sihat dan bersukan secara teratur juga sangat penting untuk membantu seseorang untuk mengendalikan berat badan.

Bolehkah diet serat tinggi menghasilkan kekurangan mineral atau menghapuskan "baik" bakteria?
kajian menunjukkan bahawa serat tidak melakukan hal ini. Bahkan, bakteria yang bertindak balas terhadap makan serat & berkembang dalam diet serat tinggi.

Adakah akan ada kesan samping jika kita mengambil makanan tambahan berserat tinggi dalam jangka panjang?
Serat akan meningkatkan pergerakan usus dan fungsinya. Sehingga anda boleh bertindak balas secara bebas jika produk yang dibeli daripada syarikat terkemuka.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia