Tuesday, November 4, 2014

Petua Hilangkan Ketuat

.


Ketuat biasanya terjadi pada bahagian tangan dan kaki manusia malah ada juga pada bahagian lainseperti di muka, leher, siku dan bahagian-bahagian yang lain. Secara amnya ketuat tumbuh pada bahagian kulit seperti bintil kecil, tumbuh kasar menyerupai bunga kobis  yang keras. Namun jika tidak dirawat atau diberi perhatian, ketuat mungkin akan merebak dan membesar. Jika anda mengalami masalah ketuat, cubalah petua ini :-


  • Sapukan getah daripada pelepah betik yang dipetik terus dari pokok betik ke atas ketuat. Biarkan kering. Lakukan beberapa kali sehingga ketuat mengering dan luruh sendiri.
  • Tumbuk lumat beberapa helai daun kesum dan campurkan dengan sedikit garam halus. Sapukan ke atas ketuat dan biarkan kering. Lakukan beberapa kali sehingga ketuat mengering dan luruh sendiri.
  • Bancuh abu ubat nyamuk dengan sedikit air. Sapukan ke atas ketuat dan biarkan kering. Lakukan beberapa kali sehingga ketuat mengering dan luruh sendiri.
  • Sapukan kapur sirih ke atas ketuat dan biarkan sendiri, Lakukan beberapa kali sehingga ketuat mengering dan luruh sendiri.
  • Celupkan lidi ke dalam minyak masak yang sedang panas dan titik ke atas ketuat dan biarkan sendiri. Lakukan beberapa kali sehingga ketuat mengering dan luruh sendiri.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...