MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Monday, April 1, 2013

Buletin Kesihatan



Cahaya Rangsang Gembira
Cahaya mampu merangsang rasa gembira. Caranya suluh lampu khas (valkee) ke dalam telinga. Jelas Timo Ahopelto, individu bertanggungjawab ke atas kajian cahaya dan rasa gembira, sebaik sahaja bahagian otak khasnya melatonin, serotonin dan dopamin mengesan cahaya yang disuluh ke dalam telinga, hormon gembira akan dirangsang untuk 'bekerja'. Kesannya anda merasa lebih santai dan seronok. Maklumat lanjut layari www.valkee.com

Angkara Telefon Pintar
Anda tidak pernah mengalami sebarang alahan, tetapi kerap demam, batuk dan selesema. Ini semuanya angkara telefon pintar anda. Hasil kajian di Korea menemui penggunaan aplikasi skrin sesentuh boleh menyebarkan DNA bakteria punca penyakit ringan. Begitu juga rembesan air liur mengandungi ribuan bakteria yang sering melekat pada telefon sewaktu bercakap. 

Makan Laju Cetus Diabetes
Kajian di Jepun membuktikan individu yang makan dengan cepat boleh mengalami kesan tindakan balas glukosa yang turut dikenali sebagai pra-diabetes. Kemudian situasi ini juga boleh bertukar kepada diabetes tahap dua. Jadi makan secara perlahan-lahan. Anda disarankan untuk mengunyah sebanyak 20 kali sebelum menelan makanan tersebut.

Hanya 1 Jam
Anda bimbang mengalami obesiti yang diwarisi daripada faktor genetik? Usah risau, anda mampun mengelaknya. Menurut pakar daripada Universiti Harvard, dengan cara berjalan pantas selama sejam setiap hari mampu menurunkan risiko mendapat penyakit ini sehingga 50 peratus.

Elak Sakit Suntikan
Suntikan begitu menakutkan dan menyakitkan anda? Mungkin selepas ini tidak lagi. Sekiranya tidak mahu merasa terlalu sakit, jangan lihat jarum suntikan. Kajian Jerman membenarkan panduan ini kerana sebaik sahaja seseorang melihat jarum suntikan, sistem autonomi terhadap resahan dan kegelisahan akan berlaku. Oleh itu tidak mustahil anda sering kali memikirkan kesakitan sedangkan suntikan bukan sesuatu yang boleh memudaratkan anda.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia