MAKLUMAN PENTING!! Sila maklum pada kami sekiranya anda telah bertukar ke mana-mana tempat pertukaran bagi pengemaskinian data ahli anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih.

JUDUL BUKU TERKINI

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Wednesday, March 14, 2012

Latar Belakang Akademi Bomba Dan Penyelamat Malaysia




Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai mempunyai keluasan 100 hektar dan dibina pada tahun 2000. Majlis pecah tanah pembinaan telah disempurnakan oleh Menteri Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan YB Dato Dr. Ting Chew Peh pada tahun 1999. Pada 7 Oktober 2002, Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai mula beroperasi dan di ketuai oleh Ketua Latihan Penolong Penguasa Bomba Mohd Kharu bin Sulaiman. Seramai 36 orang kakitangan telah ditempatkan di akademi ini yang merangkumi pelbagai pangkat. Kakitangan ini ditempatkan secara pentadbiran di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri dan Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Kuala Kubu Bahru. Pada 15 Oktober 2002, seramai 236 orang pelatih Gred KB 11 melapor diri untuk mengikuti Kursus Asas Sains Kebombaan.

Pada tahun 2002, Organisasi Pentadbiran yang terdapat di Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai iaitu Ketua Pegawai Latihan, Ketua Pentadbir Latihan, Ketua Akademi, Sekolah Operasi, Sekolah Pengurusan, Sekolah Undang-Undang, Sekolah Kejuruteraan, Sekolah Keselamatan Kebakaran, Unit Bantuan Latihan, Unit Data & ICT dan Unit Asrama. Pada Februari 2003, Penguasa Bomba Hj. Ahmad Tarmidzi bin Khalil telah dilantik sebagai Pegawai Latihan menggantikan Penolong Penguasa Bomba Mohd Kharu bin Sulaiman. Sebelum ini beliau bertugas di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Terengganu. Pada tahun 2003, kakitangan Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai adalah seramai 73 orang dan seramai 311 orang pelatih Gred KB 11 telah melapor diri untuk mengikuti Kursus Asas Sains Kebombaan. Pada tahun ini juga, terdapat kursus lain dianjurkan iaitu Kursus Pengukuhan Kawad Kaki dan Kursus Peralihan Persaraan iaitu seramai 125 orang.

Pada Jun 2004, Penolong Pesuruhjaya Bomba Nordin bin Pauzi yang sebelum ini bertugas di Ibu Pejabat Bomba dan Penyelamat Malaysia Putrajaya telah dilantik sebagai Komandan Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai. Pada masa ini, kakitangan akademi adalah seramai 84 orang dan 14 orang perjawatan gunasama telah diwujudkan. Pada 16 September 2004, Tuan Hj. Mohd Zain bin Shamsuddin telah dilantik Ketua Khidmat Pengurusan. Pada 1 Mei 2005, kakitangan akademi adalah seramai 139 orang dan sekolah telah ditukarkan nama sebagai pusat pengajian. Pada tahun 2005, simulator untuk latihan telah dibina sebagai untuk memantapkan lagi kemahiran anggota bomba dalam tugas pemadaman dan penyelamatan. Pada 15 April 2008, Penguasa Kanan Bomba I Norazam bin Khamis telah dilantik sebagai Komandan Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai .Pada situasi semasa kakitangan akademi adalah seramai 144 orang.

Dalam mencapai ke arah kecemerlangan, pihak pengurusan akademi telah berjaya mendapatkan pengikhtirafan daripada SIRIM bagi Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008 pada 19 Oktober 2008.




FUNGSI

  • Merancang dan melaksanakan latihan dalam perkhidmatan pegawai & anggota Bomba dalam bidang kebombaan berdasarkan skim perkhidmatan. Dasar Latihan 1986 & Sistem Saraan Baru 1992 & memorandum JPA 63/138KH.I(15) 1994.
  • Melaksanakan latihan kepada kakitangan perkhidmatan Awam dalam bidang keselamatan kebakaran (Arahan perkhidmatan Bab 8, Sesyen 2 (a), (b) dan (c). 
  • Merancang dan melaksanakan Latihan kebombaan untuk pasukan Bomba daripada negara ASEAN & negara Dunia ketiga. (Program Bantuan Teknikal, Malaysian Technical Co-operation Programme). 
  • Merancang dan melaksanakan Latihan kebombaan untuk Pegawai Keselamatan Kebakaran Bangunan (Industri & Komersial) menerusi (Akta 341, Akta Perkhidmatan Bomba 1988;Seksyen62(1)c). 
  • Merancang, mengurus dan mengendalikan peperiksaan perkhidmatan dan peperiksaan khas bagi tujuan kenaikan pangkat bagi setiap skim perkhidmatan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / cadangan anda...


Perpustakaan, Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia