Thursday, April 26, 2012

Fakta Penting Mengenai Denggi



Epidemologi

Wabak pertama berlaku hampir serentak, di Asia, Afrika, dan Amerika Utara pada tahun 1780-an, penyakit tersebut dikenal pasti dan diberi nama pada 1779. Pada awalnya ia tidak merbahaya. Wabak sejagat meletus di di Asia Tenggara sekitar 1950-an, dan pada 1975 DHF telah menjadi sebab utama kematian dikalangan kanak-kanak dikebanyakan negara dikawasan tersebut. Wabak denggi menjadi kebiasaan semenjak 1980-an, pada akhir 1990s denggi merupakan penyakit virus bawaan nyamuk paling utama menjangkiti manusia selepas malaria, terdapat 40 juta kes demam denggi dan beberapa ratus ribu demam denggi berdarah setiap tahun. Pada Februari 2002 terdapat wabak teruk di Rio De Janeiro, membabitkan satu juta penduduk tetapi hanya mengakibatkan enam belas kematian.

Wabak teruk demam denggi biasanya berlaku setiap lima atau enam tahun. Terdapat kecenderungan bahawa sebahagian besar penduduk mudah dijangkiti walaupun berlaku wabak sebelumnya kerana terdapat empat jenis virus denggi dan mereka yang baru memasuki penduduk sasaran, samaada melalui kelahiran atau immigrasi.

Penyakit Demam Denggi mula dilaporkan di Malaysia pada tahun 1902 lagi. Pada tahun 1962, wabak pertama demam denggi berdarah berlaku di Georgetown, Pulau Pinang. Semenjak itu, penyakit demam denggi dan demam denggi berdarah telah dikesan berlaku di seluruh negara. Semenjak penyakit demam denggi mula dikesan, ia telah menunjukkan peningkatan yang seiring dengan pertambahan kawasan bandar, pembangunan dan peningkatan kepadatan penduduk. Pada tahun 1991, sebanyak 6628 kes demam denggi dilaporkan di seluruh Malaysia. Pada tahun 1998, sebanyak 27,373 kes demam denggi dilaporkan iaitu peningkatan sebanyak 4 kali ganda dari tahun 1991.

Di Singapura, terdapat 4-5000 kes dilapurkan berkaitan dengan demam denggi atau demam denggi berdarah setiap tahun. Pada tahun 2003, terdapat 6 kematian disebabkan sindrom kejutan denggi. Ianya dipercayai bahawa kes demam denggi yang dilapurkan adalah rendah kerana ia tidak mengendahkan kes subklinikal dan kes di mana pesakit tidak hadir untuk rawatan perubatan. Kadar kematian disebabkan denggi oleh itu dianggarkan kurang daripada 1 dari 1000 kes.

Pencegahan.

Pada masa kini tidak terdapat vaksin siap untuk demam denggi flavivirus.
Cara mencegah denggi yang utama adalah menghapuskan atau mengurangkan vektor nyamuk pembawa denggi. Langkah menghapuskan takungan air (seperti dalam bekas bunga) terbukti berkesan bagi mengawal penyakit bawaan nyamuk.
Penggunaan kelambu dan juga semburan penghalau serangga juga boleh membantu.
Mengenal pasti demam denggi

Demam denggi adalah sejenis penyakit berjangkit berbahaya yang disebabkan oleh virus denggi dan dibawa oleh nyamuk aedes. Pada masa ini, tiada ubat khusus untuk merawat penyakit itu kecuali aktiviti pencegahan adalah amat penting.

Antara tanda-tanda demam denggi ialah:
  • Demam kuat yang mengejut dan berterusan 
  • Bintik merah pada kulit  
  • Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot, sendi-sendi, biji mata dan kepala  
  • Berdarah pada badan, hidung dan mulut  
  • Hilang selera makan  
  • Muntah-muntah  
  • Sakit perut
Bagaimana demam denggi berjangkit:
  • Nyamuk aedes membawa kuman deman denggi
  • Seorang yang sihat digigit oleh nyamuk aedes 
  • Pesakit demam denggi mengandungi kuman denggi di dalam badannya.  
  • Nyamuk aedes menggigit pesakit denggi
Sejarah
Istilah “denggi” ialah satu percubaan orang Sepanyol untuk mendefinisikan frasa Swahili “ki denga pepo” yang membawa maksud “sawan seperti kekejangan yang disebabkan oleh roh yang jahat”. Ia muncul pada wabak Carribean dalam tahun 1827-1828. Sepanjang sejarah, wabak seperti Denggi telah banyak dicatat. Laporan pertama kes Denggi dibuat pada tahun 1789 oleh Benjamin Rush mencipta terma “demam patah tulang (“breakbone fever”) (kerana simptom myalgia [sakit otot] dan athralgia [sakit sendi]). Etiologi virus dan cara jangkitan oleh nyamuk hanya diketahui dalam abad ke-20. Kesan sosioekonomi Perang Dunia II telah menyebabkan peningkatan jangkitan di seluruh dunia.

Tanda dan Gejala
Demam denggi bermula dengan demam mengejut, dengan sakit kepala teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bnintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul di anggota bahagian bawah - pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh. Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompok kulit warna yang normal (island of white in a sea of red).

Kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-cirit. Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) dan juga dalam kes luarbiasa radang otot jantung (cardiomyopathy).
Demam denggi klassik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic). Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space loss di antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan.


Kes DHF juga menunjukkan demam tinggi, fenomena pendarahan, thrombocytopenia dan haemoconcentration. Sebahagian kecil kes membawa kepada sindrom kejutan denggi (dengue shock syndrome) atau DDS yang mempunyai kadar kematian yang tinggi.

Diagnosis 
Diagnosis denggi kebiasaannya dibuat secara klinikal. Gambaran klasik adalah demam tanpa sumber jangkitan tempatan, bintik-bintik gatal dengan thrombocytopenia dan kemungkinan leukopenia.

Kajian serologi dan PCR (polymerase chain reaction) digunakan bagi mengesahkan diagnosa denggi sekiranya diperlukan secara klinikal. Rawatan utama adalah terapi sokongan. Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya minum air. Sekiranya pesakit tidak mahu / mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk. Pemindahan darah mungkin diperlukan sekiranya bilangan platelet turun dengan banyaknya.


Rawatan 
Tiada vaksin yang berada di pasaran untuk flavivirus denggi. Walau bagaimanapun, satu daripada beberapa program yang sedang giat dijalankan ialah Inisiatif Vaksin Denggi Pediatrik (‘Pediatric Dengue Vaccine Initiative’ [PDVI]) yang dimulakan pada tahun 2003, bertujuan untuk meningkatkan penyelidikan dan pengenalan vaksin denggi yang mampu dimiliki dan diperolehi oleh kanak-kanak di negara-negara miskin yang endemik.


Pencegahan

Tiada vaksin yang berada di pasaran untuk flavivirus denggi. Walau bagaimanapun, satu daripada beberapa program yang sedang giat dijalankan ialah Inisiatif Vaksin Denggi Pediatrik (‘Pediatric Dengue Vaccine Initiative’ [PDVI]) yang dimulakan pada tahun 2003, bertujuan untuk meningkatkan penyelidikan dan pengenalan vaksin denggi yang mampu dimiliki dan diperolehi oleh kanak-kanak di negara-negara miskin yang endemik. 

Penyelidik dari negara Thailand, dalam fasa kedua ujian, merancang  untuk menguji vaksin demam denggi tersebut ke atas 3,000-5,000 sukarelawan dalam masa 3 tahun selepas ujian berjaya dijalankan ke atas haiwan dan sekumpulan kecil sukarelawan. Cara utama menghapuskan denggi ialah untuk menghapuskan atau mengurangkan nyamuk vektor/pembawa denggi. Penggunaan pembunuh larva seperti Abate dalam air yang bertakung adalah cara mengawal nyamuk yang lebih berkesan dalam jangka panjang. Inisiatif untuk menghapuskan takungan air (seperti di dalam pasu bunga) amat efektif di dalam mengawal penyakit yang dibawa nyamuk. Teknik-teknik baru yang memberangsangkan telah dilaporkan oleh Universiti Oxford di dalam memandulkan nyamuk Aedes. 

Pencegahan peribadi merangkumi penggunaan jala nyamuk, ubat cegah, menutupi bahagian kulit yang terdedah, menggunakan jala tilam berisi DEET dan menghindari kawasan endemik. Ini juga penting di dalam pencegahan Malaria. 

Pendekatan antivirus berpotensi
Dalam bulan-bulan pertama tahun 2007, lebih 16,000 kes telah dilaporkan di Paraguay, dengan lebih kurang 100 dikesan sebagai kes Demam Tinggi Denggi (‘Dengue High Fever’ [DHF]). Epidemik terbaru ini dijangka akan berterusan di Paraguay untuk beberapa bulan, berdasarkan ramalan hujan berterusan sepanjang musim panas. 10 kematian telah dilaporkan, termasuk seorang ahli berpangkat tinggi Kementerian Kesihatan baru-baru ini. Epidemik tersebut adalah punca satu skandal di dalam Jabatan Kesihatan Paraguay, di mana seorang pegawai telah meletak jawatan setelah beliau meluluskan penggunaan pembunuh serangga yang telah melepasi tarikh luput untuk mengawal nyamuk vektor denggi. Penyakit tersebut telah tersebar ke Argentina (di mana ia belum dianggap sebagai epidemik), di hampir kesemua kes orang yang tiba daripada Paraguay. Di negeri Mato Grosso do Sul, Brazil yang bersempadan dengan Paraguay, jumlah kes dalam bulan Mac 2007 dianggarkan lebih daripada 45,000. Epidemik di negeri-negeri Ceará, Pará, São Paulo dan Rio de Janeiro telah meningkatkan jumlah kes tahun ini kepada lebih daripada 70,000 dengan lebih 20 kematian. Nisbah kes yang dicatat sebagai kes DHF meningkat tahun ini.

Source : Ensiklopedia Wikipedia 







NILAI DAN ETIKA PERKHIDMATAN AWAM

PENDAHULUAN
Sebuah kerajaan yang memerintah bertanggungjawab menggubal dasar-dasar dan peraturan-peraturan yang difikirkan perlu untuk mencapai matlamat sosio-ekonomi dan wawasan negara.  Perkhidmatan Awam merupakan institusi penting bagi melaksanakan dasar yang digubal dalam membantu usaha kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan berasaskan kepada nilai-nilai murni sejagat.  Keberkesanan dan kecekapan jentera pelaksanaan mendukung pembangunan negara meningkatkan kualiti penghidupan rakyat di negara ini.
 
Untuk mencapai matlamat ini, jentera pentadbiran awam dikemaskini bagi memenuhi sebarang keperluan mengikut perubahan persekitaran dan cabaran semasa.  Penjawat Perkhidmatan Awam pula dikehendaki menghayati dan menanam sikap dan nilai positif agar ia menjadi teras atau tunggak kepada keperibadian dan tatakelakuan anggota Perkhidmatan Awam.  Pelbagai dasar dan program telah dilaksanakan oleh Kerajaan secara berterusan agar penanaman dan penghayatan sikap dan nilai murni diamalkan oleh anggota Kerajaan.  Di antaranya ialah:
  1. Teras Perkhidmatan Awam
  2. Bersih, Cekap dan Amanah
  3. Penerapan Nilai-nilai Murni
  4. Kepimpinan Melalui Teladan
  5. Pemakaian Tanda Nama
  6. Kad Perakam Waktu
  7. Pekeliling-pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam
Untuk melaksanakan etika kerja yang baik anggota perkhidmatan awam perlu meningkatkan ilmu dan kemahiran dalam pelbagai bidang.  Anggota Perkhidmatan Awam, disamping perlu memiliki nilai dan sikap yang positif, seharusnya juga mencari pendekatan baru bagi meningkatkan kepakaran agar mereka lebih cekap dan inovatif ke arah menyumbang kepada pembangunan negara.
 
DEFINISI NILAI DAN ETIKA
Nilai ditakrifkan sebagai kehendak dan keinginan yang mendorong seseorang atau sesebuah institusi untuk bertindak mengikut pemilihan berasaskan norma-norma utama meliputi perilaku dan amalan masyarakat; manakala Etika pula bermaksud tanggungjawab dan tingkah laku seseorang atau profesyen terhadap masyarakat/pelanggan.
 
RASIONAL
Keberkesanan untuk mewujudkan sesebuah tamadun bagi negara bergantung kepada idealisme dan motivasi setiap individu dan institusi sosial termasuk Perkhidmatan Awam.  Anggota Perkhidmatan Awam berperanan sebagai “Stewardship” negara bagi mempertahankan kepentingan awam dan keadilan bagi semua rakyat dalam pembentukan sistem sosio-ekonomi negara.  Anggota Perkhidmatan Awam di Malaysia mempunyai empat peranan utama dalam pembangunan negara iaitu:
  1. Perkhidmatan Awam adalah satu institusi utama masyarakat dan negara.
  2. Perkhidmatan Awam memberikan perkhidmatan kepada Raja, Kerajaan dan rakyat dengan penuh kesetiaan.
  3. Perkhidmatan Awam bertanggungjawab membentuk satu masyarakat yang adil dengan sistem ekonomi terbuka yang berpandukan kepada kepentingan awam, menjaga keamanan dan perundangan, menggalakkan inovasi, penyelidikan dan pembangunan tamadun.
  4. Perkhidmatan Awam menjalankan hak-hak dan kuasa-kuasanya dengan penuh tanggungjawab serta berlaku adil kepada rakyat yang menerima khidmatnya.
TERAS PERKHIDMATAN AWAM
  1. Etika Perkhidmatan Awam telah dilancarkan pada tahun 1979 melalui Buku Perkhidmatan Cemerlang dan bertujuan:
  2. Mengekal dan memelihara kepercayaan terhadap tugas yang diberikan.
  3. Memupuk tanggungjawab bersama, mengeratkan perhubungan dengan kakitangan dan mewujudkan suasana yang sihat dan cekap dalam perkhidmatan.
  4. Membentuk sikap dan pembawaan anggota Perkhidmatan Awam bersesuaian dengan semangat Rukunegara.
Tujuh Teras Etika Perkhidmatan adalah:
  1. Berazam meningkatkan mutu perkhidmatan
  2. Bekerja dengan penuh tanggungjawab
  3. Berusaha mengikis sikap mementingkan diri
  4. Bekerja dengan penuh muhibbah dan kemesraan
  5. Bekerja ke arah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan negara
  6. Bekerjasama dalam membenteras kelemahan dan musuh negara
  7. Berpegang teguh kepada ajaran agama
Oleh yang demikian, kefahaman terhadap Nilai dan Etika Perkhidmatan Awam amatlah penting kerana ianya:
  1. Menentukan arah dan memberikan makna kepada pemikiran, tindakan dan tingkah laku anggota Perkhidmatan Awam bagi memenuhi tanggungjawab dan amanah sebagai pekerja negara.
  2. Memberi penyatuan dan penyelarasan di antara anggota-anggota Perkhidmatan Awam sebagai institusi utama yang memberi sumbangan kepada pembangunan tamadun masyarakat.
  3. Merupakan standard mutlak bagi mendorong anggota Perkhidmatan Awam berkhidmat dengan ikhlas dan berkesan.
Adalah wajar nilai-nilai dan etika Perkhidmatan Awam dijelaskan secara terperinci dan mendalam meliputi apa yang telah dinamakan sebagai Tonggak Duabelas (The Twelve Pillars) iaitu:
  1. Menghargai Masa
  2. Ketekunan Membawa Kejayaan
  3. Keseronokan Bekerja
  4. Kemuliaan Kesederhanaan
  5. Ketinggian Peribadi
  6. Kekuatan Sifat Baik Hati
  7. Pengaruh Teladan
  8. Kewajipan Menjalankan Tugas
  9. Kebijaksanaan Berkhidmat
  10. Keutamaan Kesabaran
  11. Peningkatan Bakat
  12. Nikmat Mencipta

Tabiat membaca terus meningkat

 
KUALA LUMPUR : Tabiat membaca rakyat Malaysia terus menunjukkan peningkatan berdasarkan penambahan 33.2 peratus bilangan pinjaman buku yang dicatatkan di Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) tahun lalu.

Statistik pinjaman bahan bacaan di PNM pada 2011 menunjukkan peningkatan yang amat ketara iaitu dengan catatan jumlah keseluruhan sebanyak 1.03 juta buku dipinjam oleh pembaca tempatan, berbanding 2010 hanya 776,347 buku.

Ketua Pengarah PNM, Datuk Raslin Abu Bakar, berkata faktor utama peningkatan berkenaan disebabkan oleh pertambahan jumlah pinjaman berkelompok dari 289 institusi pada 2011 berbanding 240 pada 2010.

“Kalau 10 tahun dulu seorang rakyat Malaysia cuma membaca dua buku setahun tapi pada tahun lalu kenaikan yang amat ketara dapat dilihat dengan jumlahnya meningkat kepada lapan buku seorang.

“Peningkatan tabiat membaca ini membuktikan tahap kesedaran rakyat Malaysia mengenai pentingnya ilmu pengetahuan jelas kelihatan dan ia juga sejajar dengan misi kerajaan untuk mencapai status negara maju pada 2020,” katanya ketika ditemui pada pelancaran sambutan Hari Buku Sedunia di Perpustakaan Negara Malaysia, di sini, semalam.

Sementara itu, PNM juga melancarkan ‘Kempen Bulan Bebas Denda’ kepada peminjam yang gagal memulangkan buku pada tarikh yang ditetapkan tanpa dikenakan sebarang bayaran sehingga 23 Mei ini.

Raslin berkata, pemulangan boleh dilakukan di PNM, perpustakaan komuniti PNM di AEON Mahkota Cheras dan AU2 Setiawangsa serta perpustakaan desa di seluruh negara selain menggunakan perkhidmatan pos.

“Penawaran ini adalah selaras dengan Kempen Bulan Bebas Denda untuk menggalakkan peminjam memulangkan kembali buku yang melebihi tempoh pinjaman tanpa dikenakan denda lewat pulang.

“Setakat ini sebanyak 162 naskhah buku bernilai RM5,800 tidak dipulangkan semula ke PNM pada 2010 manakala 173 naskhah (RM 6,500) pada 2011,” katanya.




Oleh Adli Shahar dan Mohd Fitri Nizam
SUMBER BERITA HARIAN 








Thursday, April 19, 2012

25 Tip Jadi Ketua Berkaliber


1) Ambil berat team anda
Ketua perlu prihatin terhadap setiap team termasuk kesihatan mereka, kebimbangan mereka, ahli keluarga mereka dan kewangan mereka

2) Dekati mereka
Jangan berat mulut untuk memberi salam atau bertanya khaba kepada team anda.

3) Kerap bertemu
Mengadakan mesyuarat mengikut keperluan sama ada secara mingguan atau bulanan untuk mengemaskini keperluan team anda. Pastikan pertemuan ini ringkas dan ada keputusan yang diambil.

4) Beri latihan secukupnya
Sekurang-kurangnya dua hari dalam setahun supaya team anda dapat menambah kemahiran baru. Anda perlu tahu jenis kursus yang mereka perlukan.

5) Mantapkan team
Anda perlu bangunkan team anda menjadi lebih mantap melalui pengalaman dan kursus yang anda hadiri.

6) Hargai mereka
Ingat hari lahir team anda atau raikan kejayaan mereka sama ada kemenangan dalam pertandingan yang mereka sertai.

7) Bersosial dengan team anda
Makan tengah hari atau buat temu janji untuk makan malam bersama semua ahli team.

8) Tetapkan objektif
Beritahu mereka apa-apa objektif yang perlu mereka capai supaya mereka jelas tentang objektif anda.

9) Mengkaji prestasi
Sekurang-kurangnya setahun sekali anda perlu kaji prestasi team anda supaya mudah untuk anda memberikan imbuhan yang sewajarnya.

10) Berterima kasih
Ucapan terima kasih mudah untuk diungkapkan tetapi memberi seribu makna kepada si penerima ucapan tersebut.

11) Penghargaan
Jangan lokek untuk mengucapkan syabas atau tahniah kepada segala objektif yang dicapai oleh team anda.

12) Sentiasa berkomunikasi
Gunakan segala kemudahan yang anda untuk berkomunikasi supaya lebih jelas kehendak anda. Khidmat pesanan ringkas (SMS), e-mel, surat atau telefon.

13) Lakukan perubahan
Jangan takut lakukan perubahan terhadap apa-apa jua yang anda rasakan perlu diubah.

14) Bahagikan tugas dengan baik
Anda perlu berani untuk membahagikan tugas kepada team anda yang berkelayakan supaya mereka boleh jadi bagus seperti anda.

15) Perkasakan team
Ketua adalah mereka yang menetapkan objektif secara jelas kepada teamnya.

16) Memudahkan
Seorang ketua perlu menjadi pemudah cara kepada tindakan ahli team dan bukannya menyusahkan mereka dengan perkara yang terlalu sukar untuk dicapai.

17) Menepati dan menghargai masa
Mulakan mesyuarat dan akhiri mesyuarat tepat pada masanya. Mesyuarat yang ringkas lebih menyegarkan minda.  Paling utama ada keputusan yang diambil dan dilaksanakan.

18) Jangan hanya pandai bercakap
Seorang ketua yang baik perlu bijak bercakap dan bijak pula melaksanakan tanggungjawabnya.

19) Peruntukkan masa untuk team
Walaupun sibuk, anda perlu cari masa untuk mendekati semua team anda.

20) Jadi pendengar yang baik
Dengar segala masalah team anda dan cuba selesaikan dengan sepenuh perhatian.

21) Terima kritikan
Perit rasanya untuk terima kritikan daripada saudara mara, rakan, kenalan atau pesaing tetapi inilah senjata anda untuk menjadi lebih baik.

22) Berfikir secara strategik
Ketua perlu bijak berfikir masa terbaik untuk melaksanakan sesuatu demi kebaikan teamnya.

23) Mempunyai mentor
Seorang ketua perlu ada mentor daripada mereka yang sama taraf kerjaya dengan anda untuk berbincang dan berkongsi masalah.

24) Mempunyai idola
Seorang ketua perlu ada idola daripada golongan pemimpin terhebar dunia.

25) Rajin membuat kajian
Ketua perlu rajin membuat kajian dan mengaplikasikannya dalam team. Jangan lupa melatih orang lain untuk mengambil alih tempat anda kerana bukan selama-lamanya anda berada di tempat anda sekarang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...